Kipukkadt a Bubi
11/09/2019 09:14
| Szerző: Klubrádió
Nagyon kevés helyen működik jól a közbringa rendszer. Budapesten óriási veszteséget termel. Igaz nincs is tisztességes kerékpárút-hálózat.
Idén a Bubi kerékpárok harmadát egy átlagos napon egyszer sem használták. Az egész közbringa rendszer az utóbbi időben már százmillió forintnál is nagyobb veszteséget termel. Vajon miért? Ezt vizsgálta meg a G7 újságírója, Bucsky Péter.
Arra jutott, hogy ez a fajta kerékpármegosztó megoldás, szinte sehol sem működik gazdaságosan. Bevezetése óta számos más lehetőség is elérhetővé vált, az elektromos rollertől, a robogón át az autómegosztásig. A Bubi használatához szükséges regisztráció bonyolult, s bár a bringák használata 30 percig ingyenes, utána előfizetői díjat kell fizetni. Maguk a kerékpárok ormótlanok, nehezek, tömör gumisak, amitől elég komoly erőfeszítést igényel a hajtásuk.
Aztán a bringázáshoz kellene egy megfelelő úthálózat, amelynek a kiépítését annak idején megígérték, de ez csak részben történt meg. A belvárosnak is csak egy része kerékpárosbarát. Alig van olyan híd a Dunán, amelyen kényelmesen át lehetne kelni. A Margit hídon például hétvégén elég nagy a zsúfoltság, gyalogosok és kerékpárosok egymást akadályozzák. Külön probléma a dokkoló állomások léte, ez a szisztéma nem igazán működőképes.
Bucsky Péter szerint Tarlós István főpolgármester nem nagy barátja a kerékpározásnak, ami szintén közrejátszhat. Aztán van még valami. A 2 milliárd forintos beruházás uniós támogatással valósult meg, amit kvázi ingyen pénznek tekintettek, s mint ilyennek, nem nagyon volt igazi respektje, arra figyeltek, hogy a megadott határidőig, 5 évig működjön a Bubi, de hogy mi lesz aztán, és hogy gazdaságos-e, nos ez már nem volt annyira érdekes. Az egésztől már a BKK is meg szeretne szabadulni.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Mohai Balázs.
2019.09.11. 06:00
Műsorvezető: Para-Kovács Imre