„Zajlik
A lényeg

Megszüntetnék az ingyen parkolást a civilek egész Budapesten

8/10/2024 12:48

| Szerző: Klubrádió

A közlekedési dugók csökkentésére egy 15 pontból álló javaslatcsomagot tett le a Fővárosi Közgyűlés asztalára hét civil szervezet. Ebben az ingyenes parkolás megszüntetését követelik egész Budapestre kiterjesztve. 

A végeredmény szerint a parkolásszabályozás átalakításával jelentősen csökkenthetők a közlekedési dugók, szinte mindig könnyen lehetne szabad parkolóhelyet találni, több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra, a kerékpározásra, valamint a társas kapcsolatok kialakítására és elmélyítésére – derül ki a javaslatcsomagból. 

Egyúttal elengedhetetlennek tartják, hogy a józsefvárosi példa kiterjesztésével az így keletkező többletbevételek felhasználása átlátható legyen és hatékonyan szolgálja a lakosság életminőségének javítását.

Szegő Judit, a civil szervezet projektvezetője elmondta: „Az ingyenes parkolás valójában nagyon sokba kerül mindannyiunknak: jelentősen hozzájárul a dugók kialakulásához, a sokszor szinte reménytelen parkolóhely-keresésekhez, továbbá ahhoz, hogy egyre kevesebb terület áll rendelkezésre a nyugodt sétára, a kerékpározásra, a társas kapcsolatok kialakítására, valamint a zöldfelületek kialakítására. Növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket is, hiszen csak azokat támogatja évente millió forintos kedvezménnyel, akiknek van autójuk és azt a közterületen tárolják. Ez az áldatlan állapot nagyon sok ember egészségét károsította már eddig is.”

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke egy európai példákat hozott: Párizsban 2003 és 2007 között 50 000-ről csaknem nullára csökkentették az ingyenes parkolóhelyek számát, és ennek hatására 12%-kal csökkent az autókkal megtett kilométerek száma. Bécsben 2022-ben a parkolási díjat a város egész területére kiterjesztették és megemelték: nem helyben lakóknak óránként 2.50 eurót kell fizetniük, a helyi lakosoknak pedig évi 120 eurót. Ezek nyomán jelentősen csökkent az autóforgalom, a parkolóhelyek telítettsége pedig reggelenként a korábbi 76 százalékról 63 százalékra csökkent. Miután a budapesti Józsefvárosban a helyi lakók számára is fizetőssé tették a parkolást, a parkolóhelyek nappali foglaltsága 95 százalékról 75-re csökkent, ami lehetővé tette több utca humanizálását.”