A másként érzők írásai
10/09/2022 19:20
| Szerző: Klubrádió
Hevesi Andrást, Darkó Istvánt, Varga Verát és Debora Vogelt talán az köti össze, hogy élesebben érzékelték a körülöttük lévő világ ellentmondásait. A huszadik század különböző időszakaiban és rendszereiben alkotva, egyéni és közösségi érzékenységükből sokat tanulhatunk a saját létezésünkről is. A Tükörfordítás mai adásában Szegő János irodalomkritikussal, a Klubrádió Belső közlés című irodalmi műsorának egyik műsorvezetőjével beszélgetett a szerkesztő, Pályi Márk, Grisnik Petra, Téby Zita és Valcz Péter felolvasásai kíséretében, valamint Darkó István Macskarádiójának részlete is elhangzott.
A konszolidált Kádár-rendszer éveiben többek között ígéretes filmdramaturgként induló, de autóbalesetben elhunyt Varga Vera a halála után kiadott naplóiban a társadalmi létezés és az egyéni élet konfliktusáról számol be Nietzschéhez méltó érzékenységgel, a négy évtizeddel korábban, a beboruló Horthy-érában alkotó Hevesi András pedig ugyanezt személyes szerelmi kálváriáján keresztül ábrázolja naplószerű prózájában; míg Varga elméleti tisztasággal fejti meg saját gondjait, és arra a belátásra jut, hogy a modern tömegtársadalomban maguk az emberi tulajdonságok nem, csak a mértékük számít, a nagyszerű stiliszta író élete eseményeinek feloldhatatlanságában vergődve írja le tapasztalatait, olyan komolyan átélt képtelen állításokig jutva, mint hogy „[e]gy eszménnyel mégiscsak könnyebb megbirkózni, mint egy másik férfival”. Az író a regény megjelenését követően a zsidótörvények elől Franciaországba emigrált, ahol a francia hadsereg önkéntesenként már a második világháború első évében, még negyvenéves kora előtt meghalt. Rövid élete ugyanakkor radikális tanulság a modern dekadens lélekről: annak egyik első és leghitelesebb tanúságtevőjeként mutatja be gyermekkoráról és édesanyjáról való leszakadásának képtelenségét és ennek ismétlődését a szerelmi történeteiben. Ugyanakkor ami a polgári légkörben élő szerzőknél az önközpontúság bizonyos erős jeleit mutatja, az a hetvenes évek Romániájában Darkó Istvánnál már kifejezetten skizoid groteszkként jelenik meg: Macskarádióját a teljes bizalomvesztés és kiszámíthatatlanság jelensége hatja át, az emberi következetlenség és gonoszság Bulgakovot idéző ceauşescui légkörében. Bár Darkó halálában nem volt szerepe külső beavatkozásnak, váratlansága mégsem helyezte egészen távol a prózai műveinek és hangjátékainak idegenség-élményétől.
A polgári dekadensek önkozpontúsága sem egyoldalú: az egyéni problémavilágot a körülvevő kultúra, a múlt élményei és a szabályok túl komolyan vétele fokozza, ezen keresztül pedig az erről a tapasztalatvilágról beszámoló szerzők írásaiból a közös kultúránk mélyebb rétegeiről is benyomásokat szerezhetünk, amelyeket a mindennapjaink során kevésbé veszünk észre. Amint a szerkesztő-műsorvezető, Pályi Márk megjegyezte, az adásban elhangzó írásokat összekötve azt vehetjük észre, hogy a diktatúra ugyanolyan, csak épp erősebb nyomást gyakorol az egyén életére, mint maga a társadalmi létezés is, ami így kemény elnyomás keretei közt nem csupán a „túlérzékeny” embereket terheli; az adás vendége, Belső közlés c. irodalmi műsorunk műsorvezetője, Szegő János irodalomkritikus pedig kiemelte, hogy az irodalomnak lehet egy legalább annyira fontos művészeten túli funkciója is, mégpedig az, hogy segítsen a hétköznapi életünk emberibb megszervezésében. A lengyel jiddis írónő, Debora Vogel karcolatai eközben azt példázzák, hogy ezt az élményanyagot milyen kihívásokkal lehet esztétikai formában megjeleníti; és habár szövegeinek igen nehezen követhető logikus módon a tartalma, mondatai, képei az izgalmas hatásukon keresztül mégsem nehezítik a prózája befogadását. Vogelt, a világhírű Bruno Schulz közeli alkotótársát a nácik ölték meg a lembergi gettóban.
Aki szeretné meghallgatni Varga Vera naplójegyzeteinek néhány további részletét is, az erre a hivatkozásra kattintva megteheti, itt pedig a róla szóló beszélgetést is elérheti Jávor Istvánnal és az azóta sajnos ugyancsak elhunyt Berkovits Györggyel. Ugyancsak Vargáról, illetve Hevesi Andrásról többet olvashatnak ebben a cikkben, Darkó Macskarádiójának pár másik részletét ezen a linken tudják meghallgatni, Debora Vogel néhány további írását pedig ide kattintva olvashatják el.