Azok a boldog negatív érzések
14/05/2023 16:29
| Szerző: Klubrádió
Kulturális tényfeltáró és ismeretterjesztő műsorunkban széles körben népszerű, de az értelmiség körében vitatott zeneszámokat hallgattunk meg. A Beatrice, az Edda, a Neoton Família, Koncz Zsuzsa és Bródy János, a Kárpátia, illetve Müller Péter Sziámi dalairól beszélgetett a stúdióban a szerkesztő-műsorvezető, Pályi Márk Ungváry Rudolf gépészmérnökkel, íróval, illetve Wessely Anna művészettörténésszel, szociológussal. A cikkben röviden összegyűjtöttük az állításokat, amiket a beszélgetés szereplői tettek.
Míg a műsor vendégei, különösen Ungváry Rudolf közíró azt emelte ki, hogy az utolsó két szám kivételével a hallott dalok a Kádár-rendszer igénytelenségének termékei, a szerkesztő-műsorvezető úgymond politikai nézőpontból igyekezett megközelíteni a szerzeményeket, a tömegesen átélhető élmények beemelésére az értelmiségi kritikai kánonba a lakosság széles rétegeivel folytatott párbeszéd egyik lehetséges útjaként tekintve. Wessely Anna művészettörténész több zenéből is a valódi mélységeket, a tulajdonképpeni negatív érzületeket hiányolta. Ungváry a figyelmet arra is fölhívta, hogy a maga módján a Kárpátia dala jóval intaktabban közvetíti saját világát, mint a kádárista megalkuvás időszakában született zenék, még a többi dalhoz képest kiforratlanabb zenei horizontja ellenére is. Ungváry kritikája Bródy János és Koncz Zsuzsa dalára, a Jelbeszédre is kiterjedt, Müller Péter Sziámi szorongásról szóló számát ugyanakkor felszabadítónak ítélték.
Az adás műsorvezetője mindazonáltal azt is elgondolkodtatónak találta, hogy többek között a hajdani Edda vagy Beatrice előadói talán éppen azért kötöttek ki végül jobboldali pártoknál és ragadtatták magukat sokszor ezzel összefüggően közéleti megnyilatkozásokra is, mert a rendszerváltás után főleg a liberálisokhoz köthető független, progresszív kritikai gondolkodás nem mutatott hajlandóságot az emberi érzelmeket a tömegigénynek is megfelelően megfogalmazó muzsikák és dalszövegek integrálására abba a kulturális diskurzusba, amelynek ízlésbeli preferenciáit az értelmiségi kánonalkotók, visszakézből, sokszor ugyancsak politikai értékítélettől sem mentesen alakították ki. Például az Éjjel érkezem című Edda-szám esetében Ungváry Rudolf és Wessely Anna még a mostani adásban is a dalszöveg patriarchális szemszögének vitathatatlanul mély problematikusságára helyezte a hangsúlyt, szemben az őket faggató Pályi Márk felvetésével, aki szerint Pataky éppen ezeknek a problematikus érzéseknek a nyílt megfogalmazásával a férfiak tömegeit birtoklással kapcsolatos féltékenységük fölismerésére s így akár kezelésére késztetheti, ellentétben azzal, ha a magasabb kulturális normák ennek elfojtására szorítják rá, amely azután számos közéleti torzulásban is testet ölthet.
2022. október 29. szombat 14:00
Szerkesztő-műsorvezető: Pályi Márk