A fantázia nélküli írás
17/04/2022 16:05
| Szerző: Klubrádió
A Tükörfordítás című műsor a szövegek és a valóság viszonyával foglalkozik, ennek egy-egy vetületét vizsgáljuk adásainkban. A téma sokkal összetettebb, mint elsőre gondolnánk, számos leágazása közül legújabb műsorunkban az olyan prózákkal foglalkoztunk, amelyben nem szerepelnek kitalált elemek. A világhírű Karl Ove Knausgård norvég író regényrészletét Valcz Péter olvasta föl, Györe Balázs pedig a saját nonfiktív prózájából olvasott, vele a stúdióban is beszélgetett a szerkesztő-műsorvezető, Pályi Márk. Elhangzott még az Európa Kiadó dala, illetve Kárpáti György Mór Nincs sok idő már szerelem és Nyári este c. tárcái Göndör László és Pálos Hanna előadásában.
A fikció több mint két és fél évezredes evidens dominanciájának, amely egyrészt a görög gyökerű, vállaltan fikciós műalkotás-eszményből, másrészt a leginkább talán "a valóság pontatlan rögzítéseként” leírható bibliai elbeszélésmódból eredt, mára már a múlté. Természetesen számos izgalmas és értékes fikciós mű születik világszerte ma is, de a kísérletező figyelem immár száz éve arra irányul, hogyan lehetne kiküszöbölni azokat a torzításokat, "hamisításokat”, amelyeket egy ilyen mű óhatatlanul magában hordoz. Az persze egyéni szerzői állásfoglalás kérdése is, hogy kiküszöbölendőnek vagy az alkotás eleve adott velejárójának tekintjük-e ezeket – a huszadik század világégései mindenesetre további lökést adtak a fikciót övező gyanakvásnak és Marcel Proust óta egyre többen igyekszenek valamilyen módon megtalálni a megélt élmények ábrázolásának hitelesebb módját. Azt, hogy ennek pontosan mi a kulcsa, sokan sokféleképp közelítik meg – a mai adásban két olyan szöveget hallgattunk meg, amelyek célja vállaltan csupán annyi, hogy rögzítsék szerzőjük életének vagy egy-egy részének, életszakaszának eseményeit.
Györe Balázs és Karl Ove Knausgård prózái mindazonáltal ezt rendkívül eltérő módon teszik: míg Györe kizárólag a pontosságra törekszik és azzal emeli meg a szöveg élményszerűségét, befogadhatóságát, hogy ezt a tényrögzítést visszatérő elemekkel, visszautaló megjegyzésekkel hangsúlyozza, addig Knausgård saját életének eseményeit voltaképp éppolyan fikciós, esztétizált tónusban igyekszik megjeleníteni, mintha egy kitalált elemekből építkező regényt tárna az olvasó elé. Györe Balázs a Klubrádió stúdiójában elmondta, hogy előképe Jack Kerouac, és Nemes Nagy Ágnes mondásának igyekszik megfelelni, mely szerint hitelesen az irodalomban már egy gyufásskatulyát fölemelni és arrébb tenni is rendkívül nehéz. Györe számára megerősítést adott, hogy Ottlik Géza is elfogadta az ő módszerét. A másféle knausgård-i modellt Valcz Péter értő felolvasása is érzékelhetőbbé tette.
A teljes adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Címlap kép: Pixabay)
2022. április 16., szombat 14:00
Műsorvezető: Pályi Márk