Kevesebb, mint három közeli barátja van a magyarok kétharmadának
31/07/2024 10:52
| Szerző: Ivánkai Márk
| Szerkesztő: Ivánkai Márk
Meglepő eredményt hozott az Opinio kutatása: az egész társadalomban 60 százalék azoknak az aránya, akik kevesebb, mint három baráttal rendelkeznek – ismertette Bojár Ábel kutatási igazgató a Reggeli gyorsban. A műsorból az is kiderült, hogy Para-Kovács Imre is ezt a tendenciát erősíti.
A barátság fogalma meglehetősen képlékeny, hiszen akár a haverok, akár a kedves ismerősök is beleférhetnek ebbe a kategóriába. Az Opinio éppen ezért arról kérdezte a magyar társadalom tagjait, hogy hány közeli baráttal rendelkeznek.
A kutatás egyik készítője, Bojár Ábel számára meglepő eredmény volt, hogy az egész társadalomban 60 százalék azoknak az aránya, akik kevesebb, mint három baráttal rendelkeznek. Az Opinio kutatási igazgatója szerint ez a jelenség összefüggésben áll azzal, hogy a posztszocialista társadalmakban jelentős méreteket ölt az ún. atomizáció.
"Ide tartozom én is" – mondta a riporter, Para-Kovács Imre.
"Abszolút látványos tendencia, és ez régóta ismert tény, hogy a kor előrehaladtával azért csökkennek a barátok száma" – fogalmazott Bojár Ábel. Hozzátette, érdekes kontraszt, hogy a 16-19 évesek háromnál több baráttal rendelkeznek a kutatás szerint, ugyanakkor sokkal nagyobb arányban (47 százalék) érzik magukat magányosnak a barátok hiánya miatt, mint más korcsoportok.
További érdekes eredmény, hogy az első számú közösségalkotó, barátságszövő közeg a magyar társadalomban, az az oktatás. Ugyanakkor az oktatás szegmentál is, mivel akik részt vettek felsőoktatásban, azoknak sokkal több barátjuk van, mint azoknak, akik nem jártak egyetemre – mondta Bojár Ábel.
A méréseket az Opinioval végezték, ami egy második generációs kutatási eszköz. Ez a mobiltelefonra telepített applikáción keresztül éri el a válaszadókat. A legfőbb előnye – azon kívül, hogy természetesen garantálja ugyanazt a fajta országos reprezentativitást, mint más adatfelvételi módszerek –, hogy különösen erős, olyan nehezen elérhető csoportok elérésében, mint például a Z generáció – mondta az Opinio kutatási igazgatója.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2024. július 31., szerda 08:47
Riporter: Para-Kovács Imre