"Lázár ultimátuma okozza a MÁV kapkodását"
2/10/2023 11:30
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
Pályafelújítást ugyan rendkívüli helyzetben rövid idővel bejelentése után is el lehet kezdeni, most azonban az okozza a káoszt, hogy Lázár János közlekedési miniszter nem pénzt, hanem ultimátumot adott a MÁV-nak a felújításra – állítja Spohn Márton, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke. Ez elégelte meg az osztrák vasút, és saját védelmükben vágták le ideiglenesen a magyar vonalakat.
A Klubrádió is beszámolt arról, hogy az osztrák vasút, az ÖBB többszöri figyelmeztetés után egyoldalúan bejelentette, hogy hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról, és Bécsben kettévágja a Linz, Salzburg és München felé továbbhaladó budapesti railjet vonatokat.
Az ügy hátterében azonban más okok is meghúzódhatnak. Spohn Márton, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke a Népszavának azt mondta, az uniós vasúti piacot szabályozó, az európai vasúttársaságok viszonyrendszerét meghatározó uniós irányelv értelmében a hét napnál hosszabb, a forgalom több mint 30 százalékát érintő pályakarbantartásokat két évre előre be kell jelenteni és egyeztetni kell a várható korlátozásról az érintett pálya használóival, az utasokon kívül a többi vasúttársasággal és a fuvarozókkal is.
"Olyan kapkodó felújításba kezdett a MÁV, hogy elővárosi járatok nem is járnak, helyettük pótló buszjáratokat indítanak" – mondta a Reggeli gyors hétfői adásában Spohn. Hozzátette, a legfrissebb hírek szerint nem mától (október 2-ától), hanem csak szerdától (október 4-étől) érvényes a levágás.
A probléma ott van, hogy a MÁV mindössze egy héttel korábban jelentett be karbantartást, amikor az uniós szabályok értelmében ilyen beavatkozást két évvel korábban kötelező – egyeztetést követően – bejelenteni. A MÁV érvelése szerint ugyan szükséghelyzetről van szó, mely esetben az előírásoktól el lehet térni, azonban Spohn kifejtette, "a szükséghelyzetet az okozta, hogy a felújításra Lázár János közlekedési miniszter nem pénzt, hanem ultimátumot adott a MÁV-nak. És minden olyan szakértőt, aki azt mondta, hogy egy ilyen nagy pályakarbantartást meg kell tervezni, kirúgták, és azt mondták, hogy holnaptól tessék nekiállni". Az okozott káosz az, amit az osztrák vasút megelégelt, és saját védelmükben vágták le ideiglenesen a magyar vonalakat.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023.10.02., hétfő 6:48
Riporter: Szénási Sándor