Magyar Bálint: Ne szolgálja ki a politika a rasszista igényeket
26/05/2020 17:25
| Szerző: Klubrádió
Bár a roma, hátrányos helyzetű, vagy fogyatékkal élő diákok normál helyzetű gyerekekkel közös oktatását régóta és mélyen elutasítja a társadalom jelentős része, ez nem eredményezheti azt, hogy álnaiv módon hivatalos szinten is a szegregáció előnyeiről folyjon a beszélgetés. Az nem fog megoldani semmit egy társadalomban, ha a többség úgy gondolja, gettókat kell létrehozni, és aki nyomorult, hát legyen még nyomorultabb – mondta Magyar Bálint volt oktatási miniszter.
Csak az oktatási rendszer ugyan nem tudja megoldani a peremen élő, jelentős részt roma származású diákok minden problémáját, de a kétezres évek közepének, iskolai integrációt támogató politikája azt elérte, hogy az együttoktatással javuljon a hátrányos helyzetű diákok teljesítménye. Felmérések szerint mindezt úgy, hogy közben a rendezettebb körülmények közül érkező gyerekek iskolai eredményei nem romlottak – mondta Magyar Bálint szociológus, volt oktatási miniszter.
Az egykori SZDSZ-es politikus szerint ebbe az irányba kellett volna továbbmennie a későbbi kormányoknak is, amelyekben ha meg lett volna a valódi szándék és a hosszú távú gondolkodás, meg persze értették volna a probléma lényegét, talán előrébb tartanánk az iskolai problémák megoldásában. E helyett ma ott tartunk, hogy egyáltalán kérdés lehet az integrált oktatás indokoltsága, és ezzel együtt a szegregáció, mint elfogadható, sőt szükséges módszer jelenik meg a közbeszédben. Magyar szerint utóbbi nem egy valós problémára adott hatékony válasz, hanem a társadalomban meglévő rasszista igények kielégítése, amit pedig egy valamire való politika nem tehetne meg.
A szegregáció nem old meg semmit, sőt súlyosbítja az amúgy is terhelt környezetben felnövő diákok helyzetét, miközben az integrált oktatás enyhíthetne azon, ahogy azt az említett felmérés is mutatta. Ezzel szemben az elkülönítetten oktatott hátrányos helyzetű gyerekek lemaradása még nagyobb lesz, néhány év után pedig véglegessé válik, vagyis örökre eldől a sorsuk, onnan már nincs visszaút, esélytelenek lesznek meghaladni születésükkor kapott környezetüket.
Persze az otthoni szociális, családi, lakhatási gondok, a szülők munkanélkülisége az oktatáspolitikán túlmutató, átfogóbb intézkedéseket követelnek, de azt nem mondhatják az iskolai ügyekben illetékes döntéshozók, hogy ők nem tudnak tenni a hátrányos helyzetű gyermekekért, legfeljebb megmagyarázni, miért jó szerintük a szegregáció.
Bár a roma, hátrányos helyzetű, vagy fogyatékkal élő diákok normál helyzetű gyerekekkel közös oktatását régóta és mélyen elutasítja a társadalom jelentős része, ez nem eredményezheti azt, hogy a rasszizmus, főleg a XXI. században, a hivatalos politikában is megjelenjen, és álnaiv módon a szegregáció előnyeiről folyjon a beszélgetés. Az nem fog megoldani semmit egy társadalomban, ha a többség úgy gondolja, gettókat kell létrehozni, és aki nyomorult, hát legyen még nyomorultabb.
Többek között erről beszélt Magyar Bálint a Reggeli személyben Dési János riporterrel, meg arról, konkrétan milyen intézkedéseket hoztak annak idején, amikor miniszterként felelt az oktatásért, és milyen lépésekre lenne szükség ma.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
Reggeli gyors/Reggeli személy/Interjú Magyar Bálinttal
2020. május 26., kedd 09.10
riporter: Dési János