„Köszönjük
Esti gyors

Még 2040-ben is az ósdi metrókon utazhatunk

1/09/2019 14:36

| Szerző: Klubrádió

Abszolút alapvető a klíma a metrókon, ráadásul így, hogy utólag kell beszerelni (ha egyáltalán megoldható), nem lesznek olcsóbbak, mintha eleve légkondis, modernebb szerelvényeket vett volna a főváros egy nyugati gyártótól a szakértő szerint. Ráadásul az orosz metrók nagyon sokáig velünk maradnak.

A Világgazdaság értesülései szerint jövőre elkészülhet a 3-as metró klímával felszerelt prototípusa – noha nem olyan rég Tarlós István még azt mondta, „lehet ilyeneken szórakozni, hogy legyen klíma, azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi”.

Király Dávid, a BKV-figyelő blog szerkesztője hangsúlyozta: 2006-ban a Combino villamosok eredetileg klíma nélkül érkeztek, és ahogy az orosz metrók, azok is botrányt okoztak. Ekkor a városvezetés és a BKV hozott egy döntést arról, hogy nem éri meg a botrány, minden új járművet klimatizálva rendelnek meg. Ezt a gyakorlatot az orosz metróknál szakították meg, látjuk is a blamázst. 2018-ban, amikor ezeket forgalomba helyezték, ez abszolút alapvető szolgáltatás, „nem úszható meg”.

Ezek a metrószerelvények egyáltalán nem nevezhetők korszerűnek, a ’80-as évek technológiai színvonalán vannak. Elbírják a klímaberendezést egyáltalán? Erről sok verziót hallottunk a főpolgármestertől és a BKV vezetésétől, hogy nem bírják el, nem férnének be az alagútba. Aztán jött a botrány és azt mondták, valószínűleg be lehet építeni, de még mindig felvetődik, hogy ha megbontják a kocsiszekrényt, elvész az orosz gyártótól kapott 30 éves garancia.

Annak idején, amikor a kormány azt hagyta jóvá, hogy felújítják a meglévő metrókocsikat (egyébként érdemes tudni, hogy nem ugyanazokat, hanem újabb gyártásúakat kapott a főváros), akkor az volt a hivatkozás, hogy ezek olcsóbbak, mint az újak. Ez most válik semmissé Király Dávid szerint, hiszen 69 milliárdot fizettünk ezekért úgy, hogy a banki hitel kamata nincs benne. Ha vadonatúj metrókat vásárolunk valamelyik nyugati gyártótól, amelyik „nem a ’80-as évek technológiáját sózza rá a budapestiekre”, akkor lehet, hogy 85 milliárd lenne, de mire ezeket az orosz metrókat felszerelik klímával, pontosan ugyanott tartunk. Tehát a budapestiek még a 2040-es években is kénytelenek lesznek akkor már 50-60 éves technológiát használni úgy, hogy simán utazhatnánk korszerű, modern járművekkel.

Az interjút a fenti lejátszás ikonra kattintva hallgathatják meg. (címlapi kép: wikipedia)

Esti gyors
2019. augusztus 30., péntek 18:15
Műsorvezető: Herskovits Eszter