Nevetve fogadta a Medián vezetője Rogánék magyarázkodását
16/01/2020 13:07
| Szerző: Klubrádió
Legalább ötszázmillió forintba kerül annyi közvélemény-kutatást elvégezni, amennyit a Rogán Antal vezette kormányzati propaganda tárca rendelt a migránsozós és Soros-ellenes kormányzati kampányok éveiben – mondta Hann Endre, a Medián ügyvezetője. Arról is beszélt, szerinte mulatságos, ahogy Rogánék titkolják, miről szóltak a közpénzből fizetett felméréseik.
Mintha visszasüppednénk a rendszerváltás előtti pártállami korszakba, amikor a kormány szintén közpénzt költött szigorúan saját kampánycéljaira – fogalmazott Hann Endre, a Medián közvéleménykutató cég ügyvezetője annak kapcsán, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda négyszáz felmérést rendelt a 2015-ös menekülthullám kezdete utáni néhány évben.
Szerinte az is hasonlatos a két időszak között, hogy a hatalom eltitkolja az állami pénzen elvégeztetett kampánycélú közvélemény-kutatások tartalmát és eredményét. Ráadásul az sem biztos, hogy ilyen felméréseket csak a megjelölt két és fél évben kért be a fideszes vezetés – tette hozzá.
A migránsozós és Soros-ellenes kormányzati kampányok éveiben rendelt négyszáz felmérés költségét Hann Endre félmilliárd forintra becsüli, és mint hangsúlyozta, nem hiszi, hogy túlozna. Nem a külsős cégeknek végül kifizetett árról beszélt azonban, hanem a Miniszterelnöki Kabinetiroda által megrendelt vizsgálatok piaci alapon számított költségeiről, megjegyezve, hogy az ilyesfajta munkák egy része valószínű, házon belül is elvégezhető – vagy elvégezhető lett volna.
Két naponta mérték a hangulatot
Ahogy arról a 24.hu beszámolt, a Rogán Antal vezette kormányzati propaganda tárca a négyszáz közvélemény-kutatást megalakulásától, vagyis 2015 novemberétől a 2018-as, újabb Orbán-kormány megalakításig végeztette el. Ez azt jelenti, hogy 2-3 naponta szondáztatták a közvéleményt különböző felmérésekkel, hogy kitalálják, mivel érdemes előrukkolnia a kormánynak.
A mérések többségét a „kormányzati kommunikációs stratégia megalapozására” hivatkozva rendelték meg. A legforgalmasabb időszak a kabinetiroda indulása körüli volt: 2015 utolsó két hónapjában (közvetlenül a szeptemberben tetőző menekültválság utáni hetekben, hónapokban) 55 különféle közvélemény-kutatást készíttettek.
Képtelenek előkeresni
Az adatokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda adta ki, de nem önszántából, a Fővárosi Törvényszék számára. A minisztériumot a Demokratikus Koalíció (DK) perelte be egy évvel ezelőtt, miután George Birnbaum amerikai kampánytanácadó egy svájci újságnak adott interjúban azt állította: korábbi üzlettársával, a 2017 nyarán elhunyt politikai tanácsadóval, Arthur Finkelsteinnel közösen ő alkotta meg a széles körben használt tökéletes ellenségképet a Fidesz számára. A lap forrásai szerint telefonos közvélemény-kutatással mérték fel, Soros György megfelelő alany-e ahhoz, hogy fel lehessen építeni ellene egy negatív kampányt.
A DK azt kérte a kabinetirodától, hogy adja ki a Stop Soros! kampányt alátámasztó kutatásokat és a kapcsolódó számlákat, a kormány azonban tagadta, hogy születtek ilyenek Soros Györggyel kapcsolatban. A 24. hu értesülése szerint azonban a per során módosítottak az állításukon. Rogánék most már nem állítják, hogy nem létezhetnek akár Sorossal is foglalkozó kutatások, hanem azt, hogy az elmúlt években akkora tömegben zúdultak rájuk a felmérések, hogy már maguk sem tudják megtalálni, amit a DK kér tőlük.
Hann Endre a kormányzat érvelését nevetve fogadta, szerinte mulatságos azt olvasni, hogy a kabinetiroda nem képes előkeresni a kért adatokat. Ma már, amikor minden ott van a számítógépen, és minden kereshető, néhány kulcsszó beírásával biztosan megtalálják a Soros-kampányhoz kapcsolódó kutatásokat – tette hozzá a Medián ügyvezetője.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2020. január 16., csütörtök 16.45
riporter: Bolgár György