„Köszönjük
A lényeg

Mészáros-közeli cégek újították fel az észak-balatoni vonal egy szakaszát, vánszorognak a vonatok

1/07/2021 13:49

| Szerző: Klubrádió

Felújították, villamosították az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszát 23 milliárd forintból, a munkát egyébként a Mészáros család érdekeltségébe tartozó cégek végezhették. A Közlekedő Tömeg összegzése szerint nem teljes siker a projekt: pályahibák sokasága, törölt vonatok és jelentős késések tapasztalhatók a vonalon. Előfordult, hogy üzemveszélyes pályahiba miatt leállították a közlekedést.

A Közlekedő Tömeg bejegyzésében az áll: az átadó után néhány nappal már olyan komoly pályahibák jelentkeztek a vonal frissen villamosított szakaszán, hogy Szabadbattyán és Balatonfüred között sebességkorlátozást kellett bevezetni, a vonatok egy részét pedig lemondták.

„Előfordult, hogy üzemveszélyes pályahiba miatt napközben le kellett állítani a vonatközlekedést. Jelenleg már nincs érvényben általános korlátozás, de a számos lassújel miatt a vonatok nem tudják tartani menetrendjüket, gyakoriak a jelentős késések a vonalon. Balatonkenese és Balatonfűzfő között csak 20 km/h-val közlekedhetnek a vonatok” – írták.

Eközben az eredendően hasonló tulajdonságokkal rendelkező, de a felújítás által nem érintett Balatonfüred–Tapolca szakaszon nem volt szükség korlátozások bevezetésére. A Közlekedő Tömeg szerint a pályahibák által okozott késéseket többszörösére növelik azok a kedvezőtlen adottságok, amelyeket a projekt keretében nem sikerült orvosolni: a vasúti pálya javítása mellett a pályakapacitás növelése és a központi forgalomirányítás kiépítése sem történt meg.

Ahogy a Telex írja, a felújítási munkát a Mészáros család érdekeltségébe tartozó cégek végezhették, a Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. alkotta ÉB 2018 Konzorcium nettó 23 milliárd 50 millió forintért. Ez az összeg ugyan 920 millió forinttal több az eredetileg kalkuláltnál, ám a másik két pályázó (a Swietelsky Vasúttechnika Kft., illetve a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta DS Konzorcium) ajánlata 65 millió, illetve 43 millió forinttal még ezt is meghaladta – írta a tender nyertesének kihirdetésekor az Iho.hu. Részletezték: a Vasútvillben egy cseh cégen keresztül szerzett többségi tulajdont Mészáros Lőrinc veje, Homlok Zsolt (ezt még a 24.hu írta meg 2017-ben), az R-Kord tulajdonosa pedig maga a Mészáros Építőipari Holding.

A hibák valószínűleg a június végi hőség miatt kerülhettek ilyen hamar felszínre, de Magyarországon nem ritkaság a 30 fok feletti hőmérséklet nyáron, vagyis összességében nem tekinthető normálisnak, hogy nem bírta a kánikulát a felújított vonal. A Közlekedő Tömeg azt írja, úgy tudják, jelenleg a károk felmérése tart, ezután a hűvösebb idő beköszöntével kezdődhet el a javítás.