„Köszönjük
A lényeg

Nehéz az orosz metrókocsik javítása

5/09/2022 07:18

Bár nem érkeznek érkeznek alkatrészek az orosz metrószerelvényekhez, írja a Népszava, amelynek a kérdésére a BKV azt válaszolta, hogy „a járművek műszaki üzemeltetéséhez szükséges másodpiaci háttérnek csak egy hányada köthető közvetlenül az orosz gyártóhoz. Másrészt jelentős alkatrészkészlet átadása szerepelt a felújítási szerződésben. A garanciális kötelezettségek teljesítése megtörtént. Ennek megfelelően a raktárban rendelkezésre állnak tartalék alkatrészek, amelyekből egyelőre megoldható a járművek üzemeltetése”. A kérdés, hogy meddig.

 
3-as metró
 
3-as metró, Budapest, metró, tömegközlekedés
 

 

A 2015-ös szerződés megkötése óta kiderült, hogy a gyakorlatilag újonnan gyártott metrókocsik durván rozsdásodnak és számos alkatrészük az elvárhatónál gyorsabban kopik. Így a tartalékból nem sok maradhatott, írja a lap, és megállapítja, a meglehetősen silány minőségben elkészült járműveken 18 sorozathibát azonosítottak. Az alkatrész utánpótlás a garancia idejére biztosított, de az azt követő időszakra „ez egyáltalán nem mondható el”.

Januárban három szerelvény is megsérült egy balesetben, amik "javításának előkészítése zajlik” azóta is. Az orosz cég az uniós pénzügyi szankciók miatt nem tudta meghosszabbítani a kötelező bankgaranciákat sem, ezért a BKV elkezdte ezek lehívását: eddig 13 darab bankgarancia tényleges lehívása történt meg 3,48 millió euró értékben. Nyolc bankgarancia meghosszabbítását a partner még be tudta nyújtani, így ezek lehívását visszavonták. Bolla Tibor vezérigazgató korábban elismerte, hogy a teljes összeg lehívása sem fedezné a feltárt garanciális hibák javításának költségét, ha azt mástól kellene megrendelni. A Népszava korábbi értesülései szerint ez a munka a háború kezdetekor leállt.

A lap szerint a buszoknál, héveknél, villamosoknál is alkatrészutánpótlási gondok vannak.