Diplomácia a ZOO-ban - Józsa Márta jegyzete
A ma már soha nem emlegetett – bár papíron még létező – el nem kötelezett országok jobbára nagy pompával utazgató államfői nem ritkán tértek haza egy-két elefánttal a puttonyukban. Lásd Josip Broz Titonak az adriai Brioni szigetén harmadik világbéli királyi és főkormányzói adományokból létrejött egykori magánállatkertjét.
Tervek jövőre – Szénási Sándor jegyzete
Az őszi hangulat beköltözése a NER-elitbe tagadhatatlan, mint ahogy az is, hogy a politikai évszakváltozás réme O.V. esetében dacot és nem beletörődést fog jelenteni, sőt.
Hatalmi térképészet - Kárpáti Iván jegyzete
A fővárost szétkapják, egymással semmilyen összefüggésben nem lévő területeket kötnének össze, és szervesen összetartozó városrészeket vágnának el egymástól politikai képviselet szempontjából.
Több lekvárt a madzagra - Dési János jegyzete
A szuvizáshoz először is egy főhatóság kell, aztán gellérthegyi irodák, autók, fizetések, kutatóintézet, egy-két 3/3-assal - ha mindez megvan, akkor lehet bőkezű pr- és reklám-megrendeléseket adni az udvari beszállítónak, akinél tutira jó helyen van az a pár milliárdocska, amit arra fordítunk a nép pénzéből, hogy a népet hülyítsük.
Gesztenye – Józsa Márta jegyzete
A sültgesztenye-szezon piaci fejleményei is érzékletesen mutatják, mennyit ér a kormány családbarát politikája. Erről is ír jegyzetében Józsa Márta, aki szerint, ha megértjük, hogy rengeteg felnőtt nem eszik azért, hogy a gyerekeknek jusson élelmiszer, akkor nyilván azon sem lepődik meg senki, hogy százezer forint rendkívüli kiadás milliók számára jelent megugorhatatlan összeget.
Pénzen vett barátság – Neuman Gábor jegyzete
Vajon mennyit is ér Orbán és Trump barátsága. A Le Monde szerint több tízmillió eurót. Ez manapság átszámítva, minimum 10 milliárd forintot jelent, de lehet, hogy sokkal többet.
A Pinocchio-miniszter - Hardy Mihály jegyzete
Gulyás Gergely miniszter mindenesetre orbitálisat tódított, amikor azt állította, hogy a hackerek kezébe került adatok között nincsenek igazán fontos vagy érzékeny adatok. Pinocchio-miniszter alighanem ismét hülyének néz bennünket, csak az ő orra nem nő olyan gyorsan, mint a hazudós fabábué.
Videorodeo – Szénási Sándor jegyzete
Mint egy FSZB-tiszt mondta: keresd a nőt, és megvan a kompromat. Mi valahol itt tartunk most. Nők, ellenzék, a hatalmi elit kihívása.
Csillag István: Tanuljuk a szabadságot
2/08/2023 17:05
| Szerző: Csillag István
Magától értetődőnek tekintjük: ha visszakapta volna a paraszt a földjét, akkor lett volna itt Kánaán, ha nem korlátozta volna a szabadságot Orbán, akkor bezzeg megmaradhatott volna a köztársaság, stb. Az igazság az, hogy ahogy nem minden paraszt tudja, hogy mikor mit kell vetni, ugyanannyira nem magától értődő az sem, hogy mi is a szabadság. Mert a szabadság a választás lehetősége, ám a választást mérlegelés, latolgatás előzi meg, a választás nem csak a nyerés, a nyereség esélyével jár, de kockázatot is hordoz.
A második szó, ami a magyar választópolgárnak a szabadságról az eszébe jut a függetlenség. A szabadság és függetlenség a fejünkben párban jár, ami elég jól mutatja, hogy ezeket az elvont fogalmakat inkább hajlamosak vagyunk országunkra, mintsem saját magunkra gondolva használni. Természetesen nem állítom, hogy ne lennénk képesek akár a szabadságot, akár a függetlenséget az egyének szintjén is értelmezni, hiszen szoktuk mondani: a szabad akaratából megy férjhez, vagy függetlenné akar válni a szülői háztól. Az ilyen mondatok életünkben nem kevés alkalommal fordulnak elő. Ám mégis alig hallunk arról, hogy a saját szabadságunkat akarjuk megvédeni, hogy eldönthessük mit kezdjünk a pénzünkkel: állampapírt vásároljunk megtakarításként belőle, vagy éppen valutabeváltónál valutát. „Szabadságunkban áll” jól, vagy éppen rosszul dönteni, és ezt a döntési szabadságunkat akkor vagyunk képesek gyakorolni, ha nem csupán egyetlen alternatíva, hanem legalább kettő létezik, illetve, ha a mérlegelésünket valamennyi megszerezhető ismeret, információ alapján végezhetjük. Akkor gondolhatjuk szabadnak magunkat, ha döntésünket csak saját jól felfogott érdekünk és e mentén kigondolt terveinket a bizonytalan jövőbe kivetített megvalósíthatóságuk és ennek a valószínűsége szerint rangsorolhatjuk. Döntéseinket a magunk kockázatára, de a magunk hasznára minden külső akarattól függetlenül magunk hozhatjuk meg.
Annyiszor halljuk az elcsépelt, ostoba közhelyeket: nem tudtunk élni a szabadsággal, vagy a szabadság védelmére hivatott intézményeinket még ki kell töltenünk tartalommal, vagy lustán belenyugszunk, hogy elvegyék a szabadságunkat. Ezek éppen olyan – tudatlanságot tükröző – butaságok, mint amikor magától értetődőnek tekintjük, ha visszakapta volna a paraszt a földjét, akkor lett volna itt Kánaán, hiszen kisujjában van a földművelés. Ha nem korlátozta, vagy vette volna el a szabadságot Orbán, akkor bezzeg megmaradhatott volna a köztársaság, akkor továbbra is lenne alkotmányosság, akkor továbbra is lenne társadalombiztosítás és így tovább. Ám az igazság az, hogy ahogy nem minden paraszt tudja, hogy mikor mit kell vetni, hogyan kell bánni a földdel, ugyanannyira nem magától értődő az sem, hogy mi is a szabadság. Mert a szabadság a választás lehetősége, ám a választást mérlegelés, latolgatás előzi meg, a választás nem csak a nyerés, a nyereség esélyével jár, de kockázatot is hordoz. Márpedig, ha van valami, amitől legalább annyira félünk, mint ördög a tömjénfüsttől, az a kockázat. Kockázatkerülők vagyunk, pedig a szabadság legfontosabb következménye a kockázat folyamatos jelenléte. Szokni kell a vesztést, ahogy a nyerést is. Meg kell tanulni kiszámítani a vesztésnek és a nyerésnek a valószínűségét és ez csak ott tanulható, ahol folyamatosan, valós időben megismerhetőek az alternatívák. Ha a választható alternatívák versenyeznek egymással, nem pedig az „eszi, nem eszi, nem kap mást” sanyarúsága köszönt ránk, akkor tanuljuk meg mi között választhatunk, akkor tanuljuk meg, hogy ha nem mi választunk, akkor helyettünk valaki más választ, amit, vagy akit úgy hívnak az önkény.
A verseny csak a piacon van folyamatosan és valós időben jelen. A' zemberek, a magyarok pedig szeretik a versenyt NÉZNI, de nem azt , amikor nekik kell versenyezniük. A dzsentri allűrök, a zsellérekre is átragadtak, hiszen a dzsentri se szeret veszteni (inkább váltót hamisít), a zsellér (bár nincs mit vesztenie) is azt szereti, ha a Gazda mondja meg, hogy meddig tart a takaró. Kevés volt az az idő, amit a piacon töltöttünk ahhoz, hogy beleszeressünk a vesztés romantikájába, veszélyességébe és hozzászokjunk a nyerés öröméhez, ahhoz, hogy a saját erőnkből emelkedhetünk ki. Ha a „saját lábunkon állva” tanultuk meg, hogy mi a szabadság a piacon, mi a gondoskodásmentes függetlenség, akkor ragaszkodunk hozzá. Mert ahogy azt Deák Ferenc mondta: „Akinek tetszik a szabadság, tessék az azzal együtt járó költség is, ingyen csak a halál van; a szabadság bajba, veszélybe és pénzbe is kerül.”