„Köszönjük
Publicisztika
Igazság a paywall mögött (sincs) – Selmeci János jegyzete
Publicisztika

Igazság a paywall mögött (sincs) – Selmeci János jegyzete

Az igazság persze egy, sőt tíz másodpercben sem mondható el, néha egy kiváló újságíró hosszú cikke vagy riportja, és három megszólaltatott szakértő is kevés ahhoz, hogy bármire is jussunk egy bonyolult kérdésben, amiről egy narancsszínű politikus, államilag széttámogatott kormány-progapandista vagy egy mezei tiktokker tíz másodperc alatt világgá üvölti a maga igazságát.

Diplomácia a ZOO-ban - Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Diplomácia a ZOO-ban - Józsa Márta jegyzete

A ma már soha nem emlegetett – bár papíron még létező – el nem kötelezett országok jobbára nagy pompával utazgató államfői nem ritkán tértek haza egy-két elefánttal a puttonyukban. Lásd Josip Broz Titonak az adriai Brioni szigetén harmadik világbéli királyi és főkormányzói adományokból létrejött egykori magánállatkertjét.

Több lekvárt a madzagra - Dési János jegyzete
Publicisztika

Több lekvárt a madzagra - Dési János jegyzete

A szuvizáshoz először is egy főhatóság kell, aztán gellérthegyi irodák, autók, fizetések, kutatóintézet, egy-két 3/3-assal - ha mindez megvan, akkor lehet bőkezű pr- és reklám-megrendeléseket adni az udvari beszállítónak, akinél tutira jó helyen van az a pár milliárdocska, amit arra fordítunk a nép pénzéből, hogy a népet hülyítsük.

Gesztenye – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Gesztenye – Józsa Márta jegyzete

A sültgesztenye-szezon piaci fejleményei is érzékletesen mutatják, mennyit ér a kormány családbarát politikája. Erről is ír jegyzetében Józsa Márta, aki szerint, ha megértjük, hogy rengeteg felnőtt nem eszik azért, hogy a gyerekeknek jusson élelmiszer, akkor nyilván azon sem lepődik meg senki, hogy százezer forint rendkívüli kiadás milliók számára jelent megugorhatatlan összeget.

Vitapartner – Józsa Márta jegyzete

4/02/2024 07:17

| Szerző: Józsa Márta / Klubrádió

Néhány napja valaki a kocsmából a Thököly útra dobott ki egy másik vendéget, az arra járó taxinak esélye sem volt megállni, a férfi azonnal meghalt. Úgy szóltak a tudósítások: a taxi elé lökte vitapartnerét. Hát igen, ezt is nevezhetjük vitának, írja jegyzetében Józsa Márta, aki viszont inkább nem véleményezi a készülő Ákos-filmet, mert "már csak az hiányozna, hogy valaki véletlenül vitapartnerének tekintse".

2024. február 01. Útszélen-részlet (2024.02.01. Józsa Márta jegyzete)
02:57
00:00

A minap egy dokumentumfilm-fesztiválon jártam, egy olyan filmet néztem meg, amelyet iskolások videblogjaiból vágtak össze – a reggeli ébredéstől az iskolai bántalmazásokon át a Navalnij melletti tüntetéseken való részvétel, az amiatti szankciók és a lázadó tinik öngyilkosságáig ismerhettük meg az orosz gyerekek önábrázolását 2021-ig, tehát még a háború előttig. Amelyből az is kiderül, hogy mennyi mindent árulhat el a teljes rendszerről és a putyini háborúhoz vezető útról egy stikában felvett pár másodperc mondjuk egy Sztálin szellemét idéző tanárnőről.

Hazafelé menet tőlünk egy sarokra nagy erőkkel helyszíneltek a rendőrök, kiderült, hogy valaki a kocsmából a Thököly útra dobott ki egy másik vendéget, az arra járó taxinak esélye sem volt megállni, a férfi azonnal meghalt, a tettest körözték, majd elkapták. Úgy szóltak a tudósítások: a taxi elé lökte vitapartnerét. Hát igen, ezt is nevezhetjük vitának, lehet ez is a helyes kifejés arra, hogy egy harmincvalahány éves férfi az úttestre dob egy hatvanhat évest, függetlenül attól, hogy miféle eszmei polémia előzhette meg a tragikus aktust. Percig nem csodálkozom, ha körülnézek a közéletben, hogy a bulvársajtó ezt nevezi vitának, mi mást. Ahogy például egy diktatúrában élő gyerekek vlogjainak képi világa, úgy egy bestiális gyilkosság leírásának nyelvezete is árulkodik a jelenünkről. Meg arról, amit vitának és partnernak gondolunk. Hát valami ilyesmit.

Ahogy az is értelmezhető társadalompolitikailag, hogy hol hogyan készülnek a filmek. Közhely, hogy Sztálintól Hitlerig jellemző volt a diktátorok figyelme a mozgókép iránt, és percig sem volt kételyük arról, hogy milyen hatásos – bár kétségkívül igen drága – eszköz született a XX. század elején, amely alkalmas a tömegek manipulálására is. Az említett, Manifesto című orosz film alkotói egy kockát nem forgattak, de vélhetően több ezer gyerek műveiből állították össze a mai Oroszország jövőjének igen sötét, és rendkívül hiteles képét.

Szerencsére mi itt a békéért harcolunk, ezért teljesen más problémákkal kell megküzdenünk. Mármint ami a filmipar misszióját illeti. Miközben legsikeresebb rendezőink jó része görög, vagy szlovák, vagy szerb és még ki tudja milyen pénzből tud egyáltalán dolgozni, azért itthon is vannak tervek. Bár a Rákay-féle Petőfit még nem volt szerencsénk látni, máris belengették a méltó folytatást: dokumentumfilm készül Ákosról. Az ezt bejelentő közlemény szerint az lesz a címe, hogy Ember maradj: Ákos, és minden mozzanatával azt mutatja majd, hogy tárgya és főhőse egy rendkívül összetett személyiség. Nos, én ezt is nem vitatom, már csak az hiányozna, hogy valaki véletlenül vitapartnerének tekintsen.

Józsa Márta jegyzete az Útszélen című műsorunk 2024. február elsejei adásában hangzott el.