Péter a rengetegben - Hardy Mihály jegyzete
Ez a külügyminiszteri látogatás minden elemében súlyos diplomáciai katasztrófa. Magára valamit is adó európai vagy nyugat-európai politikus az elcsalt 2020-as választások és a vérbefojtott belarusz tüntetések óta be sem teszi a lábát Minszkbe.
Min-Ho nem Ryan - Szénási Sándor jegyzete
"Amikor neked, katona, azt parancsolják, hogy tüzelj, nem azt válaszolod, hogy igenis, parancsnok elvtárs. Te a politikai tiszthez fordulsz, és megkérdezed az elvtársat hogy jóváhagyja-e a másik elvtárs utasítását. Ha igen, lőhetsz."
Orbán Lenin-rendje - Kárpáti Iván jegyzete
Magyarország kormánya jelenleg hatékonyabban képviseli Oroszország érdekeit, mint maga a moszkvai külügyminisztérium, már ha elfogadjuk azt a jóindulatú feltételezést, hogy Orbán Viktor egyáltalán magyar miniszterelnök és nem osztályvezető Szergej Lavrov hivatalában.
A család az első - Dési János jegyzete
"Kedves Tiborcz/Orbán/Mészáros – örülök, hogy hozzájárulhattam a gazdagodásotokhoz."
Víz, villany – Józsa Márta jegyzete
Magyarországon százezrek küzdenek úgynevezett vízszorongástól. Ők azok, akik sokszor naponta órákat töltenek azzal, hogy vödrökben hazacipeljék a legközelebbi közkútról az ivásra, főzésre, mosásra, tisztálkodásra használható vizet.
'56 emléke és újraértelmezése – Hardy Mihály jegyzete
Máig sem tudjuk, hogy az amúgy gyomorbeteg könyvelőre emlékeztető új orosz cár mivel tartja ennyire rövid pórázon, sőt egyenesen fojtónyakörvön Orbán Viktort és csapatát, de minél többet hadoválnak Budapesten ún. "nemzeti szuverenitásról", annál kevésbé hihető, hogy még önállóan döntenek, dönthetnek bármiben is.
Lottószámok hibahatáron belül – Selmeci János jegyzete
"Tessék elhinni, a Tisza párté 34, 42 és 39, a teljes népességben pedig csak a Fideszt mondom, már így is két szelvényre elegendő számunk lesz, szóval az összes választó 23, 29 és 36 százaléka szavazna a kormánypártra."
Imádlak, Afrika! – Rózsa Péter jegyzete
"A külső szemlélő is felrántja a szemöldökét, vajon mit csinál a magyar kormány a Száhel-övezetben? Mivel nincs ott semmi érdekeltségünk, nyilván Orbánék valamit előkészítenek, hogy legyen."
Robog a HÉV - Józsa Márta jegyzete
24/12/2023 12:01
| Szerző: Józsa Márta / Klubrádió
"No és mit lép erre a kormány? Ha vacakul működnek a vonatok és el-elakadnak a Volán-buszok, akkor vegyük ki őket a bérletrendszerből."
Az a Bereményi-Cseh Tamás sor jár a fejemben, hogy robog a HÉV Pomázról Pestre, robog a HÉV és hozza Beát. A dal főhőse, azaz Bea bejár dolgozni az agglomerációból a fővárosba, ami úgy néz ki, hogy vett egy bérletet – vagy vett neki a munkahelye, mert annak idején ez is nagyon valószínű volt – naponta utazott ide-oda, meglehetősen unta szegény. Akkor még jóval kisebb volt a Budapest melletti agglomeráció, bár a főváros környéke már akkor is vonzotta az embereket, amikor még mindenkinek borítékolva volt az ingázás, hírből sem létezett a home office. A mostani népszámlálási adatokból jól látszik, hogy egész régiók néptelenednek el, a jobb megélhetésre vágyók egy része külföldre távozik, de sokan a főváros környékén keresnek és találnak munkát. Ráadásul az idézett dal keletkezése, az 1970-es évek vége óta eleve a városból is egyre többen költöztek ki az agglomerációba, hogy jó levegőt, nagyobb szabadságot évezzenek, és jól tudjuk, hogy ez aztán okozott nem kevés gondot is. Közismert, hogy az eredetileg falunak épült települések nem tudták követni a megnövekedett igényeket, nincs elég bölcsőde, ovi, sok helyen a vízellátással is gond van, aminek persze most éppen a kormányzati trehányság és – vagy – hozzáértés hiánya is az oka. Közlekedni kocsival az utak csekély áteresztőképessége, gondozatlan volta miatt nagyon lassú és nehézkes, a környezeti terhelésről nem is beszélve. Sebaj, úgyis az is tendencia, hogy szokjunk át a tömegközlekedésre, például az elsősorban éppen az ingázóknak létrehozott több mint százharminc éves HÉV-hálózatra. Amely története során többször is gazdát cserélt, hol a vasúthoz, hol a budapesti tömegközlekedéshez sorolták, legutóbb 2016-ban, nagyjából ötven év múltán került át újra a MÁV-hoz. Attól azonban még érvényes volt rá a BKK-bérlet, és egyébként is a közlekedési szakértők jó része azt javasolja, hogy lehetőleg egy egységnek tekintsenek mindent, ami a városban és a környékén gurul, lett légyen az a busz sárga vagy kék, közlekedjék a vasút vagy HÉV sínjein, mert ha mindezeket összehangolják, akkor olcsóbb és logikusabb lesz a közlekedés a fővárosban és a környékén is. Ezzel érvelt javaslataiban és újabban a vasútért is felelős miniszter vasútellenes intézkedéseit illető kritikáiban a volt közlekedésért felelős államtitkár. Akit még a vele nem rokonszenvezők is komoly szakembernek tartanak. No és mit lép erre a kormány? Ha vacakul működnek a vonatok és el-elakadnak a Volán-buszok, akkor vegyük ki őket a bérletrendszerből. Ami a BKK szerint dupla bérletet, jelentősen magasabb utazási költséget, a digitális utastájékoztatás, jegyvásárlás és útvonaltervezés megszűnését, az esetleges HÉV-pótlások akadozását, összességében a MÁV-HÉV és az agglomerációs Volán-járatok szolgáltatási színvonalának hanyatlását okozná. Vagyis jóval drágábban, cserébe rosszabb körülmények között ingázhatnának az agglomerációból beutazó százezrek. Aki jó részének már rég nem a munkahelye fizeti a bérletét. Se egyet, se kettőt. Azaz lefordítva magyarra: ha a szakértő packázik a miniszterrel, akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is e robogó, vagy dübörgő, vagy ki tudja milyen gazdaságban.
Józsa Márta jegyzete az Útszélen 2023. december 21-én hangzott el.