"A Budapesten belüli vasúti hálózat időzített bombává vált, az elmúlt napokban két helyen fel is robbant"
27/08/2024 14:12
| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna
A szakminiszter az elmúlt két évét azzal töltötte, hogy fővárosi projekteket állított le, vidéki vonalakat záratott be és vegzálta a MÁV-Volán-csoport munkavállalóit – összegezte Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja Lázár tevékenységét. Ugyanakkor hangsúlyozta, az aktuális minisztertől függetlenül is vannak problémák: átláthatatlan és kontrollálhatatlan a MÁV pályafenntartási tevékenysége, az uniós forrásokat pedig fejlesztés helyett karbantartási munkákra költöttük. Már amíg jöttek.
Igaz, vasúti átjáróknál történt balesetek is nehezítették a közlekedést az elmúlt napokban, ezek inkább eseti jellegű problémák, szemben a fent felsoroltakkal, amelyek viszont rendszerszintű hibákra mutatnak – véli Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja.
A Reggeli gyorsban Király elmondta, a Keletinél lévő váltók több éve cserére szorultak volna, a Budapesti Fejlesztési Központnak (BFK) volt projektje ezeknek a kiváltására, de Lázár János építési és közlekedési miniszter 2023-ban számos más beruházás mellett ezt is lehúzatta a listáról. A miniszter személyes felelőssége is megállapítható – mondta Király. Azt még nem tudjuk, hogy a konkrét esetet az üzemeltetésben elkövetett hiba okozta vagy vis major helyzetnek tekinthető, az viszont nyilvánvaló, hogy ha a projekt megvalósul, akkor ez a szituáció nem áll elő – tette hozzá. Erre egyébként Vitézy Dávid – a BFK korábbi vezetője – is emlékeztetett hétfőn.
A szakminiszter az elmúlt két évét azzal töltötte, hogy fővárosi projekteket állított le, vidéki vonalakat záratott be és vegzálta a MÁV-Volán-csoport munkavállalóit – összegezte Király Lázár tevékenységét. Szerinte az ország közlekedésének legforgalmasabb szakaszait jelentő Budapesten belüli vasúti hálózat "időzített bombává vált", az elmúlt két napban pedig azt láttuk, hogy két helyen fel is robbant.
Ettől függetlenül az utasoknak nem kell félniük, akkut veszélyhelyzet most sincs, a biztonsági rendszerek, mint például a vonatbefolyásolás, működnek – szögezte le Király. Ráadásul igen alacsony sebességgel haladnak a vonatok a városban, a pályaudvarok közelében. Inkább kisebb incidensekre lehet számítani, mint súlyos balesetekre.
Király ugyanakkor hangsúlyozta, Lázár miniszterségétől függetlenül is vannak problémák: a MÁV Zrt. – ami a nemzeti vagyonba tartozó magyar vasúti hálózatot az állammal szerződéses viszonyban működteti – teljesen átláthatatlanul és kontrollálhatatlanul végzi a pályafenntartási tevékenységét.
Tehát semmilyen bejáratott útja nincs a számonkérésnek, nincs demokratikus kontroll a pályafenntartás felett. Nemrég sajtómegkeresésre maga a minisztérium is elismerte, hogy a MÁV-nak ezt a tevékenységét nem felügyelik – mondta Király.
Problémát okoz az is, hogy míg korábban, a közlekedés fejlesztésére szánt európai uniós forrásokat kapacitásbővítés helyett rendszerint az alapműködés biztosítására, az elmaradt fenntartási munkák elvégzésére fordították. Az utóbbi időben ezek a források ugyebár nem érkeznek, az állam pedig éppen az Európai Fejlesztési Banktól készül felvenni jelentős összegű hitelt a fővonalak elmaradt karbantartási munkáinak pótlására. Ez vélhetően arra elég lesz, hogy a legforgalmasabb vonalakat néhány évre stabilizálják, de ez nem fenntartható megoldás – mondta Király.
A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva.
2024. augusztus 26., kedd 7:42
Riporter: Dési János