„Zajlik
Reggeli gyors

"A Budapesten belüli vasúti hálózat időzített bombává vált, az elmúlt napokban két helyen fel is robbant"

27/08/2024 14:12

| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna

A szakminiszter az elmúlt két évét azzal töltötte, hogy fővárosi projekteket állított le, vidéki vonalakat záratott be és vegzálta a MÁV-Volán-csoport munkavállalóit – összegezte Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja Lázár tevékenységét. Ugyanakkor hangsúlyozta, az aktuális minisztertől függetlenül is vannak problémák: átláthatatlan és kontrollálhatatlan a MÁV pályafenntartási tevékenysége, az uniós forrásokat pedig fejlesztés helyett karbantartási munkákra költöttük. Már amíg jöttek.

2024. augusztus 27. Reggeli gyors - részlet l Király Bence 2024.08.27.
09:55
00:00
Az elmúlt napokban csak kapkodtuk a fejünket a vonatközlekedésről érkező hírekre. Szombaton, a nyári főszezon utolsó hétvégéjén Székesfehérvár és a Balaton között eltörött egy sín, amitől fél napra leállt a forgalom, elvágva ezzel a déli part vonatos megközelítését. Vasárnap este a Keleti pályaudvar bevezető váltóin siklott ki egy InterCity, lebénítva ezzel az egész pályaudvart. Hétfőn pedig egy újabb síntörés miatt Cegléd, Debrecen és Szeged irányából csak korlátozottan tudtak beérkezni a járművek a Nyugati pályaudvarra.

Igaz, vasúti átjáróknál történt balesetek is nehezítették a közlekedést az elmúlt napokban, ezek inkább eseti jellegű problémák, szemben a fent felsoroltakkal, amelyek viszont rendszerszintű hibákra mutatnak – véli Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja.

A Reggeli gyorsban Király elmondta, a Keletinél lévő váltók több éve cserére szorultak volna, a Budapesti Fejlesztési Központnak (BFK) volt projektje ezeknek a kiváltására, de Lázár János építési és közlekedési miniszter 2023-ban számos más beruházás mellett ezt is lehúzatta a listáról. A miniszter személyes felelőssége is megállapítható – mondta Király. Azt még nem tudjuk, hogy a konkrét esetet az üzemeltetésben elkövetett hiba okozta vagy vis major helyzetnek tekinthető, az viszont nyilvánvaló, hogy ha a projekt megvalósul, akkor ez a szituáció nem áll elő – tette hozzá. Erre egyébként Vitézy Dávid – a BFK korábbi vezetője – is emlékeztetett hétfőn.

Vitézy felvetésére kedd délelőtt – a Király Bencével készült interjúnk után – reagált a miniszter is, aki először szólalt meg a nyilvánosságban az InterCity kisiklásával kapcsolatban. Lázár közölte, újra működik a Keleti pályaudvar, amiért köszönetet mondott a vasutasoknak, "akik feszített tempóban dolgoztak a helyzet megoldásán és a zavarok elhárításán". Facebook-bejegyzésében azt is írta, a beruházások átütemezésére a "szankciós infláció" miatt került sor, de az érintett váltókörzet újjáépítése és cseréje eddig a "hétvégéig semmiképpen sem valósultak volna meg". "Még akkor sem, ha Vitézy Dávid főpolgármesterség előtti másik álma, a közlekedési minisztersége megvalósul." Szerinte az elmúlt harminc év mulasztásai miatt vannak ilyen rossz állapotban a pályák és ebből az elmúlt 15-ben történt a legtöbb fejlesztés. Igaz, még bőven nem elég.

A szakminiszter az elmúlt két évét azzal töltötte, hogy fővárosi projekteket állított le, vidéki vonalakat záratott be és vegzálta a MÁV-Volán-csoport munkavállalóit – összegezte Király Lázár tevékenységét. Szerinte az ország közlekedésének legforgalmasabb szakaszait jelentő Budapesten belüli vasúti hálózat "időzített bombává vált", az elmúlt két napban pedig azt láttuk, hogy két helyen fel is robbant.

Ettől függetlenül az utasoknak nem kell félniük, akkut veszélyhelyzet most sincs, a biztonsági rendszerek, mint például a vonatbefolyásolás, működnek – szögezte le Király. Ráadásul igen alacsony sebességgel haladnak a vonatok a városban, a pályaudvarok közelében. Inkább kisebb incidensekre lehet számítani, mint súlyos balesetekre.

Király ugyanakkor hangsúlyozta, Lázár miniszterségétől függetlenül is vannak problémák: a MÁV Zrt. – ami a nemzeti vagyonba tartozó magyar vasúti hálózatot az állammal szerződéses viszonyban működteti – teljesen átláthatatlanul és kontrollálhatatlanul végzi a pályafenntartási tevékenységét.

Példa erre, hogy nemrég közlekedéssel foglalkozó civil szervezetek szerették volna kideríteni, mennyire indokoltak a Csorna-Pápa mellékvonalon bevezetett sebességkorlátozások. Ezért igazságügyi szakértői jelentést készíttettek, amely arra jutott, hogy 87 százalékban indokolatlanok a lassításra utasító jelzések. Hogy akkor miért vannak mégis kint? Ezt egyelőre nem sikerült kideríteni, a civilek stratégiája, hogy további mellékvonalaknál is elvégeztetik a vizsgálatot.

Tehát semmilyen bejáratott útja nincs a számonkérésnek, nincs demokratikus kontroll a pályafenntartás felett. Nemrég sajtómegkeresésre maga a minisztérium is elismerte, hogy a MÁV-nak ezt a tevékenységét nem felügyelik – mondta Király.

Problémát okoz az is, hogy míg korábban, a közlekedés fejlesztésére szánt európai uniós forrásokat kapacitásbővítés helyett rendszerint az alapműködés biztosítására, az elmaradt fenntartási munkák elvégzésére fordították. Az utóbbi időben ezek a források ugyebár nem érkeznek, az állam pedig éppen az Európai Fejlesztési Banktól készül felvenni jelentős összegű hitelt a fővonalak elmaradt karbantartási munkáinak pótlására. Ez vélhetően arra elég lesz, hogy a legforgalmasabb vonalakat néhány évre stabilizálják, de ez nem fenntartható megoldás – mondta Király. 

A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva.

Reggeli gyors/interjú Király Bence
2024. augusztus 26., kedd 7:42
Riporter: Dési János