Fizikai képtelenséget várnak a Waldorf-iskoláktól
2/07/2019 09:59
| Szerző: Klubrádió
Úgy kellene alkalmazkodniuk az állami kerettantervhez, hogy erre csak pár hetük, esetleg hónapjuk lenne, ennek ellenére bizakodó Szabó Zoltán, a Magyar Waldorf Szövetség ügyvezetője, aki szerint már sok hasonló törvényjavaslat volt, és mindig találtak megoldást a kormánnyal. Frissítés: elhalasztották a szavazást.
Szabó Zoltán szerint meglehetősen sok aggályt vet fel, ami köznevelési törvény módosításával kapcsolatban történik. Azzal kezdte, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma előterjesztett egy módosítót, amelynek a Waldorf-iskolák szempontjából aggályos pontja a szöveges értékelés kontra osztályozás. A Waldorf-iskolákban csak szöveges értékelés van az első 8 osztályban, jegyeket adni 11.-től kötelező, és ha szükség van rá, iskolaváltás miatt, akkor egyedileg megoldható. Ez azért van így, mert pedagógiájuk egyik alappillére, hogy nem 1-től 5-ig értékelik a gyerekeket, hanem sok-sok oldalon keresztül tanáronként, tantárgyanként részletes értékelést adnak nekik és a szülőknek. Ez a javaslat azt írja elő, hogy maradhat a szöveges értékelés, de minden félévkor és év végén kötelező osztályozni.
A második aggályos indítványt a napokban terjesztette elő a kulturális bizottság – mondta –, eszerint az alternatív iskoláknak az állami kerettanterv tantárgyi struktúrájához képest maximum 30 százalékkal lehetne eltérniük. A Waldorfban éves szinten megvan a szükséges anyag, de a struktúra nagyon más, ők úgynevezett epochális rendszerben tanítanak, tehát néhány hétig foglalkoznak a gyerekek egy témával, amely több tantárgyat felölel.
Ha a javaslatot elfogadják, lenne egy évük, hogy ezt átformálják. Jelezte, az a kérdés, hogy mit értenek tantárgyi struktúra alatt a minisztériumnál, mert szerinte az övék valószínűleg nem felel meg majd. A Nemzeti Alaptanterv (NAT) elkészítése tart jelenleg, azt 2020 szeptemberétől szeretnék bevezetni. De az állami kerettanterv csak a NAT elkészülte után jön ki. Hogyan lehet azt elvárni – kérdezte Szabó Zoltán –, hogy alternatív kerettantervet egy hét vagy legfeljebb pár hónap alatt készítsenek úgy, hogy nemcsak a NAT-tól, hanem az állami kerettantervtől se térjen el 30 százaléknál nagyobb mértékben? Ez fizikai képtelenség – mondta.
Ennek ellenére optimista, mert az elmúlt években sok hasonló törvényjavaslat volt, de eddig mindig sikerült az oktatási államtitkársággal megállapodni, most is működhetnek a saját kereteiken belül. Az idő nem sürgeti őket annyira, amennyire sürgős volt benyomni ezt a törvénymódosítást (egyébként nem tudják, miért), fél évük van konszenzusra jutni, ha addig nem sikerül, akkor már nem lesz ilyen bizakodó – mondta Szabó Zoltán.
Magyarország 40 Waldorf-iskolájába és 54 óvodájába jelenleg több mint 8 100 gyermek jár. A 94 intézményben közel 1000 pedagógus dolgozik. A szakmai munkát 7 önálló Waldorf-pedagógus képzés támogatja. (Forrás: waldorf.hu)
FRISSÍTÉS: elhalasztották a köznevelési módosításának zárószavazását a parlamentben. A jelentős változtatásokat kedden szavazta volna meg a parlament, de az eredeti javaslatot benyújtó Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes beadott egy indítványt a halasztásra. Ezt a képviselők 180 igen és 4 nem mellett megszavazták, így az erősen vitatott pontok egyelőre nem emelkednek törvényerőre.
Az interjút a fenti „lejátszás” ikonra kattintva hallgathatja meg.
2019. július 01., hétfő 07.40
Műsorvezető: Dési János