Futószalag társadalom
24/10/2020 09:54
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
Mi a jó az egyformaságban és mi az egyediségben? Mire jó az iskolaköpeny? Hogyan alkalmazkodnak egymáshoz az emberek és az emberekhez a kutyák? Kérdések a Galaxis kalauzban.
A Galaxis kalauz előző adását ott fejeztük be, hogy a kutyák alkalmazkodó készségéről beszélgettünk. Pongrácz Péter etológus elmondta, hogy az eb mai társállat funkciójának kialakulásában fontos szerepe volt annak, hogy képes a kompromisszumra. Hogy figyeli gazdáit, és annak megfelelően, akár őket utánozva viselkedik.
Ez a tudománya persze nem egyedi, az ember már a kezdet kezdetén is arra törekedett, hogy hasonlatossá váljon a közösség többi tagjával, hogy egyenlő jogokkal bíró tagja legyen annak. Hogy ennek mi az oka, erről beszélgettünk Dr. Bereczkei Tamással, a Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Intézetének igazgatójával. Az evolúció-pszichológus elmondta, az ember sokkal szabálykövetőbb, mint azt gondolnánk, és hogy ma hasonlóak vagyunk egymáshoz, részben ebből következik. Bereczkei Tamás hozzátette, a mai társadalmak individualista jellege nem egy szembefordulás a korábbi – a túlélés zálogát jelentő – egyformaságra való törekvéssel, hanem kialakulása éppen, hogy folytatása annak.
Mire jó az iskolaköpeny?
Van persze, hogy nem mi döntünk arról, hasonlóvá válunk-e vagy sem, hanem a környezetünk. Elég csak az iskola köpenyre vagy egyes oktatási intézményekben az egyenruhára gondolni, amelyet többek között azért kell viselni a tanulóknak, hogy valamiféle összetartozást és amolyan burkolt fegyelmet fejezzen ki ezzel az iskola.
A külcsínen kívül persze sokkal fontosabb, hogy mennyire uniformizálják a gyerekek gondolkodását az iskolákban. Illetve, hogy a különbözőségeikben vajon támogatja-e őket az adott pedagógus, vagy figyelmen kívül hagyja az egyéni adottságokat, esetleg nehézségeket. Radó Péter oktatáskutató a folytatásban elmondta, még mindig nagy különbség mutatkozik az állami és a magán-, illetve alternatív iskolák és azok megítélése között, de amiben sajnos nagyon hasonlóak, hogy nem készítik fel megfelelő módon a gyerekeket az életre. Ebből a szempontból – tette hozzá a szakértő – más országokhoz képest nagyon le vagyunk maradva.
Szabvány, vagy kézműves?
Az oktatási módszerek egységesítésének kérdése után a következőkben azt vizsgáltuk meg, hogy vajon minden esetben szitokszó-e a szabványosítás. Hogy tényleg az a pogácsa a legfinomabb, amely a házi jelzőt viseli, vagy a milliméterre egyforma, futószalagról érkező sóssütemény is lehet ugyanolyan minőségi, ha nem jobb.
Molnár B. Tamás, a Magyar Gasztronómiai Egyesület elnöke elmondta, jelenleg sajnos inkább gyanakodnunk kell egy termék nem megfelelő minőségére, ha a kézműves jelzővel látják el. Hozzátette, egészségügyi kockázatot természetesen nem jelentenek, hiszen az erre vonatkozó szabályozásnak meg kell felelniük, azonban semmilyen más minősítés alá nem vonják őket, így még mindig biztosabbak lehetünk, az ipari körülmények között készült élelmiszerekben, illetve az egyesület által kiadott arany szalag elismervénnyel ellátott termékekben.
A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Rosta Tibor.
2020.10.21. 15:00
Műsorvezető: Timár Ágnes
És még valami:
A Klubrádió elindult Az Év Honlapja 2020 versenyen, amelynek egyik díja a közönség szavazatától függ. Kérjük, szavazzon ránk! Ezt az alábbi képre kattintva teheti meg.
Ha úgy döntött, támogat minket, akkor a verseny oldalára jutva, a jobbra fent látható kék gombra kell majd kattintania – mellette látszik, hány szavazatnál tartunk.
Ez is egy apró segítség a Klubrádiónak. Köszönjük.