Hogyan kerüljünk el egy veszekedést?
18/02/2022 16:38
| Szerző: Matolcsi Zita/Klubrádió
A vita és a veszekedés között az a különbség, hogy míg a vitában a két fél érvelése nem fordul át személyeskedésbe, agresszióba, addig ez a veszekedésről nem mondható el, tehát míg egy vita a partnerek értelmes, érveléses eszmecseréjén alapul, addig a veszekedések nem vezetnek sehova, csupán konfliktusokhoz. Na, de miként kezeljük vitás helyzeteinket ésszerűen? Ebben Szendi Gábor pszichológus adott nekünk tanácsot.
Szendi Gábor szerint sokszor beleesnek az emberek abba a csapdába, hogy belemennek egy értelmetlen vitába. Szerinte egy vitában a célszerű kommunikáció a megoldás, fontos bekalkulálni a másik ember értelmi képességeit, érdekeit és a sémákat, amikben gondolkodik. Ilyenkor meg kell próbálni elérni a kívánatos célt, vagyis olyan „nyelvet” használni, amit a másik fél megért.
Hozzátette: „A célszerű kommunikáció nem csak abból áll, hogy nekem a vitával van egy célom, hanem az eszközöket is jól meg kell választani, ez pedig egy másfajta gondolkodást igényel. Az embereknek meg kellene tanulniuk a tanult sémáiktól, berögződéseiktől megszabadulni.”
„Például, ha valaki az utcán utánunk kiabál valami rondát, vagy akár egy internetes felületem belénk köt, ok nélkül elkezd bennünket szidni, akkor azt akkor kezeljük jól, ha nem is reagálunk rá.”
Szendi Gábor szerint egy vitás helyzet kialakulásánál, mindig érdemes azon elgondolkodni, mi lenne a megfelelő válasz. Ha valaki nem biztos magában, azt érzi, hogy ezt egyénileg nehezére esik gyakorolni, a pszichoterápia megfelelő lehet erre.
Elmondta, hogy sokszor találkozik olyan esettel, amikor az illető elmeséli neki, hogy nem érti, házastársával miért fajul sokszor a vitájuk veszekedésig vagy tányércsapkodásig, annak ellenére, hogy másnap belátják, nem volt értelme az egésznek, mert ezzel nem jutottak sehová.
A szakember tapasztalata, hogy ilyenkor az embereknek egyszerűbb azt feltételezni, hogy házastársuk hisztis, de amikor szó szerint elmesélik neki az egész történetet, olyankor derül ki, hogy bizonyos mondatra ki hogyan reagált és, hogy milyen hibás reakció után kezdődött a konfliktus.
„Pontosan ezért fontos a megfelelő kommunikáció, felmérni azt, tulajdonképpen mit akar a másik, mit akarok én, és ezt hogyan lehetne összehozni.” Hiszen sokszor egyszerűen tényleg csak arról van szó, hogy valaki ideges, és feszültsége levezetéseként beleköt a férjébe vagy a feleségébe. De, ha a másik fél ezt átlátja, helyesen kezeli, akkor például nem rögtön az lesz a reakciója:”hogyan beszélsz te már megint velem”, hanem esetleg megkérdezi”történt valami; tudok segíteni valamiben?
Szendi Gábor hozzátette: „Vannak bizonyos személyiségű emberek, akiknél még ez sem alkalmas technika, mert még az ilyesmire is képesek felháborodottan reflektálni, ekkor viszont az a legjobb, ha nem mondunk semmit, és megvárjuk, míg a másik lehiggad.”
Azt, hogy egy veszekedésig fajult vitánál mi a jó reakció, a konkrét személy és helyzet ismeretében lehet csak megmondani, nem létezik egy nagykönyv, amiben le lenne írva, bizonyos helyzetekben mi a megfelelő mondat, nincsen előre megírt válasz. A lényeg, hogy ismerjük fel: a másik fél érzelmi állapota mitől alakulhatott ki és mivel lehetne azt jól kezelni.
A beszélgetést a cikk elején a lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2022. február 09., szerda 19:00
Műsorvezető Sugár Ágnes