Legendák a vásznon, vászonból legendák
19/09/2021 22:35
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A Hangosfilm – Szélesvásznú verzió szombati adásában születésének évfordulója kapcsán Greta Garbo különleges pályafutásáról, valamint Hollywood aranykorának további legendás alakjairól beszélgettünk.
Muszatics Péterrel ezek után az 1905-ben született Greta Garbo egyediségének titkait igyekeztünk megfejteni. A filmtörténész szerint – ahogy minden híres mozicsillag esetében, úgy – a svéd színésznőnél is az arca a megoldás kulcsa. Amely elég izgalmas ahhoz, hogy sokakat a filmszínházakba csábítson, de eléggé alakítható, hogy valóban sokszínű legyen a filmes repertoárja. A 30-as, 40-es évek jelentős hollywoodi sztárjaira leginkább ez volt a jellemző, pedig sokuknak meg kellett küzdeni a hangosfilm jelentette új kihívásokkal is. Muszatics Péter hozzátette, észlelhető egy tendencia, ahogy eljutottunk a piedesztálra emelt színészlegendáktól napjaink – a közösségi média által – intim közelségbe kerülő sztárjaiig.
A beszélgetésben szóba került, hogy igazán markáns karakterű filmcsillagokat könnyen azonosítunk egy konkrét megjelenéssel, akár egy konkrét ruhadarabbal. Ha már Greta Garboval kezdtük az interjút, nem hagyhattuk szó nélkül a mára szinte minden szekrényben megtalálható alapdarabot, a magas nyakú pulóvert. Amelyet egyébként csak hazánkban nevezték el Garbóról. Az amerikaiak turtleneck-ként emlegetik, az angolok csak poloneck-nek hívják.
Persze nem egy olyan ruhadarab van, amelyet az álomgyár tett híressé. Habár a fenti példa inkább kivétel, hiszen az esetek többségében egy filmbéli karakterhez kötődik az adott viselet, és nem magához a színészhez.
Átfedésekkel ugyanakkor találkozunk. Ott van mindjárt Chaplin, akinek filmes alteregója külsőségeiben megegyezett több filmszerepével. Ha pedig előre szaladunk néhány évtizedet, láthatjuk, hogy Diane Keaton Annie Hall-béli szettje lényegében a sajátja volt, ahogy azóta is rendre belecsempészi egyéni stílusát aktuális filmszerepeibe. Woody Allen klasszikus alkotásában a nyakkendős-mellényes vagány nőt keltette életre Keaton, és bár Marlene Dietrich már jóval korábban megmutatta, hogyan kell szexinek lenni szmokingban, a férfias hangulatú ruhák viselését Annie Hallhoz kapcsoljuk.
Az igazi klasszikusok persze azok a ruhák, amelyeket meglátva már rá is vágjuk, hogy melyik filmről van szó. Elég csak Audrey Hepburn kis feketéjére gondolni, amelyet az Álom luxuskivitelben című romantikus alkotásban viselt, vagy Indiana Jones kalapjára. De ilyen még Sharon Stone fehér mini ruhája az Elemi ösztönből, vagy Jennifer Beals fekete dressze a Flashdanceből.
És van, amikor a ruhadarab azonos, csupán egy apróság választ el két legendás filmalakot. Az interjúban is említett ballonkabát felhajtott gallérral Humphrey Bogarté, míg kissé elrongyolódott állapotban Peter Falk viseli Columbóként.
A filmesek tudják, mekkora jelentősége van egy jól megjegyezhető figurának, amelynek természetesen fontos része az öltözéke. Így az sem ritka, ha már eleve azzal a szándékkal bújtatnak egy színészt egy ruhába, hogy később legendát fabrikáljanak belőle. A Drive – magyarul Gázt! alcímmel megáldott film esetében ez megmaradt a szándék szintjén. Ryan Gosling skorpió mintás selyem hatású dzsekije csak a rajongók számára vált kultikussá. Pedig még attól sem rettentek vissza az alkotók, hogy a plakáton is feltűnőbb legyen a kabát, mint aki viseli.
(Címlapi kép: MTI/EPA/Warren Toda)
2021. szeptember 18. szombat 13:30
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes