Locker Dávid: Amelyben Isten elhív, hogy költő legyek
8/05/2022 21:01
| Szerző: Pályi Márk / Klubrádió
A Klubrádió honlapján minden hétvégén közzéteszünk egy verses vagy prózai felolvasást Belső közlés című irodalmi műsorunk felvételei közül. Ma Locker Dávid Amelyben Isten elhív, hogy költő legyek című versét hallgathatják meg Valcz Péter színművész előadásában.
A még első kötete megjelenése előtt álló Locker Dávid a kortárs magyar irodalom legfiatalabb korosztályának egyik legérdekesebb költői hangját szólaltatja meg, a szavakba fejtett erőszak és az arra való reflektálás, a kijelentések tételessége és ellenőrizhetőségük elmaszatoltsága olyan állandó döntésre késztető dinamikát hoz műveibe, aminek megkerülhetetlenségét még akkor is érzi az olvasó, ha egyelőre nem lehet vele tisztában, hogy komoly pozícióról vagy sarlatánságról van benne szó. A szerzőt már többször bemutattuk a Klubrádió irodalmi műsoraiban: először a 2020. évi Petri György-díj dobogósaként hangzott el két verse Belső közlés című zenés irodalmi műsorunkban Valcz Péter színművész előadásában (melyek közül az egyik, Pappa Pia című versét tavaly óta már itt, a honlapunkon is meghallgathatják), majd a Tükörfordítás című kulturális tényfeltáró és ismeretterjesztő műsor foglalkozott részben az ő költészetével is, amelyben Valcz Péter felolvasásában a korábbiakon túl egy újabb verse, eddigi pályaíve központi darabja, A reflexió tőrt ragad is elhangzott.
A mától itt, a honlapunkon is meghallgatható verse nem véletlenül kapott helyet mind a két adásban – az Amelyben Isten elhív, hogy költő legyek című vers ideális felütést jelent Locker verseihez, melyek bár eddig önálló könyvként nem jelentek még meg, szinte szilárd kötetstruktúraként jóformán már egy egészet alkotnak, közös lírai nyelvvel és utalásrendszerrel. A Valcz Péter megszokottan magas színvonalú felolvasásában elhangzó vers témájának ironikus értelemben véve a pályakezdést nevezhetnénk, noha itt ez elsősorban természetesen a kamaszkori botladozások önreflektív eltávolítását jelenti, egyszerre a költői pozíció létrehozását és súlyos megkérdőjelezését. S bár a költemény egyik első olvasója, a remek ifjú kritikus, Melhardt Gergő vakkritikájában, a szerző kilétének ismerete és így az ő egyéni nyelvének közvetlen beazonosíthatósága híján éppen ezt az iróniát nem érzékelte benne, markáns ironikussága az új mai irodalom ikonikus darabjává teszi.
A vers a fenti hangsáv lejátszás gombjára kattintva hallgatható meg.