Régen a Fidesz zsebében vannak, persze hogy nem állnak ki az SZFE mellett
10/09/2020 15:53
| Szerző: Klubrádió
Ma már az országos rektori és hallgatói szervezet is a kormány céljait szolgálja, ez a magyarázata annak, hogy nem foglalnak állást az SZFE mellett az intézmény autonómiája körül folytatott küzdelemben – véli Polónyi István oktatáskutató. Hogy még egyértelműbb legyen hozzátette, Magyar Rektori Konferencia évek óta jellemzően olyan emberekből áll, akik inkább az állásukat meg a pozicíójukat féltik, mint az autonómiájukat.
A kormány már több évvel ezelőtt, mondhatni ,teljesen kisajátította a a Magyar Rektori Konferenciát (MRK) és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciáját (HÖOK) is. Ma már az egyetemek rektorai jellemzően olyan az emberek, akiket a miniszter odaküldött, vagy odaszánt, és a HÖOK is már régen a hatalom zsebében van, mintegy„a Fidesz jobb keze”, ezért természetes, ahogy a két szervezet megnyilvánul, vagy éppen hallgat a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) autonómiájáról folytatott vitában – mondta Polónyi István oktatáskutató.
A debreceni egyetemi tanár részben arra reagált, hogy a HÖOK nem áll egyértelműen az intézményük autonómiájáért szeptember eleje óta tüntető SZFE-s hallgatók mellé. Murai László, a szervezet elnöke szerdán a Klubrádiónak azt mondta, ha ezt megtennék, akkor nagyon sok hallgató véleményét kirekesztenék. Hozzátette: huszonéves gyerekekként nem tudnak ekkora „kultúrpolitikai háborúban” igazságot tenni. Szerinte az őszinte és empatikus diskurzus segíthet a legtöbbet. Egy héttel korábban Borhy László, az MRK elnöke és Murai László meghívta egyeztetni Upor Lászlót, az SZFE rektori feladatokkal megbízott és szeptember eleje óta lemondási idejét töltő rektorhelyettesét, valamint az egyetemi hallgatói önkormányzat vezetőjét és Vidnyánszky Attilát, az SZFE fölé rendelt alapítvány elnökét. A találkozó nem jött létre, a színművészetisek szerint jelen helyzetben nincs mit tárgyalni az SZFE-t elfoglalókkal, az alapítvány kuratóriuma az intézmény hallgatói önkormányzata szerint illegitim.
Polónyi István szerint az országos rektori és hallgatói szervezet által a Színművészeti körüli konfliktus megoldására tett javaslat csak színjáték, a lépésük oka csupán annyi, hogy egyik sem engedhette meg magának, hogy úgy tegyen, mintha nem venné észre a folyamatokat. De azért ne felejtsük el, hogy korábban, amíg nem lett nagyon nagy konfliktus a felsőoktatási intézmények működési modelljének átalakítása kapcsán, az MRK szó nélkül tűrte az egyetemek alapítványi fenntartásba adását, és több más tudományos élet körüli ügyre sem volt semmilyen reakciójuk – tette hozzá.
Az MRK tehát úgy négy-öt éve olyan emberekből áll, akik inkább az állásukat meg a pozíciójukat féltik, és nem az autonómiájukat – fogalmazott Polónyi, aki szerint a rektorok kettős szerepben vannak. Nem csak tudós emberek, hanem a hatalom emberei s, akiket azért küldtek a mostani helyükre, hogy végrehajtsák a kormány meglehetősen haladásellenes felsőoktatás-politikáját.
Polónyi szerint külön kell beszélni a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és az Állatorvostudományi Egyetem (ÁOTE) alapítványi működésének kialakításáról, mert ezek az intézmények ugyanis maguk szerették volna a változást, ők ugyanis valóban jól járnak az új konstrukcióval. Mindkettőnek óriási külföldi kapcsolatrendszere és jelentős bevételei vannak. Az SZFE azonban más műfaj, az átalakítás során ott teljesen nyilvánvalóan arról van szó, hogy „ezt a ronda liberális gondolkodást ki kell irtani az egyetemről, és helyébe a szolgalelkű, népnemzeti, keresztény ideológiát kell a színészekbe beleverni”.
Az oktatáskutató szerint az egyetemi autonómia, a szabad gondolkodás eltűnése leginkább az egyetem színvonalára lehet hatással. A vonatkozó, és hosszan sorolható tudományos irodalom mind azt mondja, hogy akkor lehet egy egyetem magas színvonalú, ha sok más feltétel teljesülése mellett az alapnak tekintett autonómiája is megvan.
Pszichológiai kísérletek is régen megmutatták, hogyan lehet kreativitást, művészeti, tudományos teljesítményt elérni: autonóm módon. Ha valaki fölött olyan ember van, aki meg akarja neki mondani, miként gondolkozzon, oldjon meg problémákat, művészeti feladatokjat, akkor az gúzsba köti, behatárolja az illető gondolkodását, miközben az alkotótevékenységnek éppen a szabadság, az autonómia az alapfeltétele. Magyarul, az autonómia beszűkítésével a színvonal azonnal süllyed, és megszűnik annak esélye, hogy adott intézményben olyan embereket neveljenek, akik valóban ki tudnak bontakozni, valódi művészi és tudományos teljesítményt tudnak létrehozni – mondta az oktatáskutató.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2020. szeptember 10., csütörtök 08.10
riporter: Szénási Sándor