Muszáj volt Fidesz-közeli céggel szerződni, mondja Niedermüller, de meg akar tőle szabadulni
7/07/2020 12:13
| Szerző: Klubrádió
Fideszes hátszéllel helyzetbe hozott cégek uralják a parkolási piacot, amelyeket Erzsébetváros egyelőre nem tud megkerülni, de a cél, hogy teljesen új parkolási rendszerük legyen, és függetlenedni tudjanak a most még lényegében monopolhelyzetet élvező társaságoktól. Erről beszélt Niedermüller Péter, Erzsébetváros DK-s polgármestere. A politikus szerint legalább a főváros belső kerületeiben közös parkolási rendszert kell létrehozni, amúgy meg nem csak a parkolási piacon kell megtörni a Fidesz-közeli monopóliumokat.
Az Átlátszó július 3-án arról írt, a VII. kerületi önkormányzat tulajdonában lévő Erzsébetvárosi Ingatlangazdálkodási Nonprofit Zrt. (EVIN) áprilisban és májusban is kiírt egy közbeszerzést a kerületi parkolóautomatákkal kapcsolatos feladatokra. Mindkettőt a C-Ware Kft. nyerte, amelynek korábbi tulajdonosát, Kupper Andrást – szintén parkolással kapcsolatos ügyben – korábban nyolcvanezer rendbeli csalás miatt elítélte a bíróság. A C-Ware a két tender keretében összesen 64,5 millió forintért végez munkát Erzsébetvárosban.
Magyarázatként Niedermüller Péter, Erzsébetváros DK-s polgármestere a Klubrádiónak azt mondta, egy nyílt közbeszerzésnél a polgármester ízlése, politikai irányultsága nulla szerepet játszik, ezért ha nem akarja azt, hogy a kormányhivatal újra és újra rendreutasítsa és megbüntesse, akkor nem tud mit csinálni az ilyen tenderek eredményeivel. Azt is megjegyezte, amikor az említett cég pályázott, akkor jogilag, formálisan már nem volt köze Kupper Andráshoz.
Niedermüller szerint a parkolási piacon ma csak néhány, bizonyos tekintetben monopolhelyzetben lévő cég van, ilyen a C-Ware is, amely parkolóautomaták karbantartását végzi. Erzsébetvárosban kétféle berendezés működik az utcákon, az egyik esetében a vállalkozásnak abszolút monopóliuma van, a másik készüléktípusnál pedig a feladatokat sokkal alacsonyabb áron vállalta, mint a másik jelentkező, így a polgármester szerint nem lehetett kitérni az ajánlata elől.
Ez az állapot egyáltalán nem tetszik Niedermüllernek. Mint mondta, nagyon nagy probléma, hogy a parkolási piacon olyan fideszes politikai hátszéllel megsegített társaságok működnek, amelyek lényegében monopolhelyzetben vannak. De ez nem csak ezen a területen igaz, hanem a gazdaság számos más szegmensében is, például a médiában, az építőiparban, az energiaszektorban, Ezek a cégek annyira a szorításukban tartják a piacot, hogy mindegy, ki mit gondol felőlük, megkerülhetetlenek, például ha a parkolási munkák elvégeztetésére kötelezett önkormányzat be akarja tartani a közbeszerzési törvényt. Más esetben ugyanis az önkormányzatot 50-100 milliós büntetésekkel sújtják, lásd Józsefváros esetét – mondta Niedermüller Péter. A politikus arra utalhatott, hogy a szomszédos VIII. kerületi önkormányzatot 50 millió forintra büntette júniusban a Közbeszerzési Döntőbizottság, mert Pikó András polgármester a járványhelyzet alatt lecserélte a régi közétkeztetési szolgáltatót.
Niedermüller szerint, ha kormányváltásra kerül sor, a mostani ellenzék egyik legfontosabb feladata az lesz, hogy megtörje a Fidesz-közeli cégek monopóliumát, mert a jelenlegi keretekben a gazdaság nem tud normálisan működni. Lehet ugyan azt mondani, hogy ma Magyarországon versenyre épülő piacgazdaság van, de pontosan tudni, hogy egy sor területen nincs ilyen, és a közbeszerzési eljárások nem szolgálnak másra, minthogy kormányközeli cégekhez juttassák a közpénzeket. Van is ezzel kapcsolatos nagyon határozott és erőteljes gondolkodás az ellenzéki oldalon, ahol a kérdésben kellően jártas szakemberek egy erről szóló stratégián dolgoznak
Az erzsébetvárosi polgármester azt is elmondta, a parkolás esetében szerinte hogyan lehetne változtatni a mostani helyzeten, amelynek egyik jellemzője, hogy a település az előző fideszes vezetéstől megörökölt parkolási rendszer egyes elemeit maga nem tudja működtetni. A cél azonban abszolút az, hogy a parkolási bevételek felhasználásával teljes mértékig önálló rendszert hozzanak létre, hogy egy idő után már ne szoruljanak rá a monopolhelyzetben lévő cégekre. Egyáltalán nem muszáj ugyanis a parkolással kapcsolatos munkákat külső cégre bízni.
Niedermüller szerint az új rendszernek kerülethatárokon átívelőnek kellene lennie, legalább a főváros belső kerületeiben közös szisztémára lenne szükség. Erzsébetváros új vezetése az októberi önkormányzati választás után, amikor szembesült a helyi parkolási helyzettel, kezdeményezte a VI. kerületnél, hogy hozzanak létre közös parkolási rendszert. Ez azonban akkor nem jött össze, mert Terézváros úgy ítélte meg, a saját szisztémája külön jobban működik, mint ahogy a javasolt másik megoldásban működhetne.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2020. július 07., 07.40
riporter: Dési János