„Köszönjük
Publicisztika
Igazság a paywall mögött (sincs) – Selmeci János jegyzete
Publicisztika

Igazság a paywall mögött (sincs) – Selmeci János jegyzete

Az igazság persze egy, sőt tíz másodpercben sem mondható el, néha egy kiváló újságíró hosszú cikke vagy riportja, és három megszólaltatott szakértő is kevés ahhoz, hogy bármire is jussunk egy bonyolult kérdésben, amiről egy narancsszínű politikus, államilag széttámogatott kormány-progapandista vagy egy mezei tiktokker tíz másodperc alatt világgá üvölti a maga igazságát.

Diplomácia a ZOO-ban - Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Diplomácia a ZOO-ban - Józsa Márta jegyzete

A ma már soha nem emlegetett – bár papíron még létező – el nem kötelezett országok jobbára nagy pompával utazgató államfői nem ritkán tértek haza egy-két elefánttal a puttonyukban. Lásd Josip Broz Titonak az adriai Brioni szigetén harmadik világbéli királyi és főkormányzói adományokból létrejött egykori magánállatkertjét.

Több lekvárt a madzagra - Dési János jegyzete
Publicisztika

Több lekvárt a madzagra - Dési János jegyzete

A szuvizáshoz először is egy főhatóság kell, aztán gellérthegyi irodák, autók, fizetések, kutatóintézet, egy-két 3/3-assal - ha mindez megvan, akkor lehet bőkezű pr- és reklám-megrendeléseket adni az udvari beszállítónak, akinél tutira jó helyen van az a pár milliárdocska, amit arra fordítunk a nép pénzéből, hogy a népet hülyítsük.

Gesztenye – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Gesztenye – Józsa Márta jegyzete

A sültgesztenye-szezon piaci fejleményei is érzékletesen mutatják, mennyit ér a kormány családbarát politikája. Erről is ír jegyzetében Józsa Márta, aki szerint, ha megértjük, hogy rengeteg felnőtt nem eszik azért, hogy a gyerekeknek jusson élelmiszer, akkor nyilván azon sem lepődik meg senki, hogy százezer forint rendkívüli kiadás milliók számára jelent megugorhatatlan összeget.

Arató András: Lemondások, maradások meg még a troli is

14/03/2023 11:28

| Szerző: Arató András

"Nem szakemberek, tehát joguk van nem érteni hozzá." Gondolatok a közlekedésről, felelősségvállalásról és a magánügyek nyilvánosságbeli ütemezéséről.

Görögországban lemondott a közlekedési miniszter a vonatkatasztrófa után.

Nálunk nincs közlekedési miniszter, ezért nem mond le az M1-esen történt tömeges baleset miatt.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat vezetőit most nem váltja le Palkovics, mert egyrészt már nem miniszter, másrészt nem az eső nem esett, harmadrészt a mostaniak nem szakemberek, tehát joguk van nem érteni hozzá.

És különben is. Az a felelős, aki a szelet fújja, a passzátot. A korrupt államtitkár időjárási tényező, a minisztere nem, olyannyira, hogy most éppen az Uniót szorongatja a nekünk járó pénz miatt. Végett. Sőt, nemcsak nem korrupt a miniszterasszony, hanem már nem is kurátorkodik, pedig szereti tanítani a fiatalokat, meg a mindenséget, a mindenségit. Ez is az ő áldozathozatala, éppúgy, mint a magánügyeinek ütemezése a közjónak oltára előtt.

*

És megyen majd a troli a Lánchídon, hoppá. Áramszedő nélkül suhan át a Duna felett. A filozófiai kérdés nem az, hogy vajon egy ilyen kis falunak, mint Budapestnek a közlekedési viszonyait brainstorming keretében kell-e alakítgatni, vagy az egyhetest is meghaladó hosszútávú tervek keretében, hanem hogy mi a különbség a troli és az autóbusz között. Nem oly magától értetődik a válasz, mint hinné az ember, gondoljunk csak az analógiára: ha az operát lemezről, korszerűbb nevén podcastról hallgatjuk, akkor oratóriummá változik-e, miként királyfivá a béka a csóktól?

Az utak zsúfoltságának csökkentésére vannak avítt, ortodox módszerek, mint például a P+R parkolók, parkolóházak, tiszta, légkondicionált járművek, pontosan betartott menetrendek. Helyettük lényegesen hatékonyabb és olcsóbb az utaknak, mint járművek közlekedésére használt felületeknek a megszüntetése. Remekül bevált megoldás ez a Nagykörúton, ahol már csak egy lépés választ el minket a tökélytől: hát nem mindegy a hülye autósnak, hogy egy sávon nem mehet, vagy nullán? A sugaras – körgyűrűs szerkezetű városban a gyűrűket követő lépés a sugármentesítés, az első úttörés az Üllői úton várható.

És amikor majd az autópályákon is csak kerékpárok közlekednek, akkor jöhet az újabb forradalom a közlekedésben. A rollereké.