„Zajlik
A lényeg

Nem vitte végig a hatóság az állami Airbus A330 tavalyi sérülésének vizsgálatát

18/08/2024 11:12

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

Három hétig vesztegelt a földön a gép, most sem világos mi és mikor okozta a sérülést.

Tavaly augusztus 20. után a médiában is lehetett olvasni arról, hogy a koronavírus-járvány alatt, 17 milliárd forintért megvásárolt állami Airbus 330 megsérült. A sérülés után az egyébként teherszállításra bérbeadott repülőgép három hétig vesztegelt a földön, a javítás szerelési költsége 95 millió forint volt, a hajtómű cseréjét – ami 4-5 milliárdos költség lehetett – utóbbit fedezte a biztosítás a külügyi tárca korábbi tájékoztatása alapján.

Az viszont mostanáig sem világos, hogy mi és mikor okozta a gép sérülését. A HVG utánajárt, a Közlekedésbiztonsági Szolgálat (KBSZ) vizsgálata nem teljesen futott végig, legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy nem találni zárójelentést az ügyben, pusztán egy feljegyzést, "szakmai vizsgálat megszüntetése" címmel – számolt be a lap a  hvg360-on megjelent cikkben.

A külügyi tárca tavaly akkor arról tájékoztatott, hogy az augusztus 20-i légiparádé részeként az Airbus A330-as alacsonyan áthúzott a Duna felett és eközben egy madárral ütközött. Elvileg a landolás utáni átvizsgáláskor vették észre a sérülést.

A HVG ugyanakkor már az eset után úgy értesült, hogy komolyabb a sérülés, ami a gépet a légiparádé után, a leszállópályán érte és egy kisebb, de szilárd és kemény tárgyra utalt.

A gépet üzemeltető Wizz Air pedig tavaly a 24.hu kérdésére válaszolva azt közölte, hogy a gép az augusztus 20-ai repülés alkalmával madárral ütközött, ugyanakkor a motor sérülése nem ennek a következménye.

A KBSZ az esetről tavaly augusztus 28-án értesült és bár a besorolás szerint nem balesetről, csupán repülőeseményről van szó, nem lett volna kötelező vizsgálatot indítania, a hatóság ezt mégis megtette.

Az általa készített feljegyzés következtetése – amelyet a hajtóművet gyártó Rolls Royce-tól idéz a hatóság – részben ellentmond mind a külügyi tárca tájékoztatásának, mind a HVG akkori értesülésének.  

"A hajtómű vibráció adatai és a hajtóműben talált anyagmaradványok elemzése alapján valószínűleg a 2023.08.19-i Almatiból történt felszállás során madárral ütközés történt." – szerepel a Szakmai vizsgálat megszüntetése c. dokumentumban.

Ha ez így van – és feltételezzük, hogy a madárral való ütközés akkora kárt okozott, hogy az egész hajtóművet cserélni kellett – akkor a következő kérdés, hogy hogy nem vették észre a sérülést hamarabb, hiszen mind az Almatiból érkezés után, mind a légiparádéra indulás előtt átvizsgálták a gépet.

A címlapi kép illusztráció, fotó: MTI/Szigeváry Zsolt