„Köszönjük
Reggeli gyors

"Az akkumulátorgyárak az adófizetők pénzének elpazarlása"

2/10/2024 10:43

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

 | Szerkesztő: Lőrincz Csaba

Az elektromos autók piaca leállni látszik, ezért az akkumulátorgyártás is csökken, ennek megfelelően nem újabb és újabb gyárakra, feldolgozóüzemekre lenne szükség, hanem hatékonyabb környezetvédelmi szabályozásra – véli Győrffy Dóra, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára.

2024. október 02. Reggeli gyors - részlet 24.10.02. Győrffy Dóra
06:38
00:00

Ahogy arról korábban a Klubrádió is beszámolt, Alsózsolca után a tiltakozások miatt Hevesen is lefújták – legalábbis egyelőre – az ott tervezett akkumulátorgyár építését. Ezek alapján úgy látja a szerdai Reggeli gyors műsorvezetője, Para-Kovács Imre, hogy a hangzatos kijelentés, a „mutatvány”, hogy Magyarország akkumulátor-nagyhatalom legyen, „egy kicsit besült”.

„Messze lecsökkent az elektromos autók iránti kereslet, ahhoz képest, amit vártak, ami miatt például az iváncsai gyár el sem tudott igazán indulni. Emellett felmerül az a probléma, ami egyébként előrelátható volt, hogy az akkumulátor-hulladékot fel kell valahol dolgozni, és most úgy tűnik, hogy ez is ránk marad” – mondta a műsorban Győrffy Dóra. A Budapesti Corvinus Egyetem tanára hangsúlyozta, az igazi kellemetlenség ebben az, hogy bár ez elkerülhetetlen velejárója a gyártásnak, a Nemzeti Akkumulátor Iparági Stratégiában a gyártás során keletkező hulladék kezelésével nem foglalkoztak, sőt, sokáig azt is tagadták, hogy Magyarországon kell foglalkozni a hulladékkal, noha a cégek számára is az a gazdaságos, ha a gyártás és a hulladékfeldolgozás ugyanott van.

Amikor a kormány végre beismerte, hogy hulladék-feldolgozást mégis Magyarországon végzik, kiderült, hogy nem éppen biztzonságos módon teszik. Bátonyterenyén például azért kellett többször is leállítani az üzemet, mert a kivitelezés nem úgy történt, ahogy azt előzőleg ígérték, például a biztonsági előírásokat nem tartották be. 

És miközben a gazdasági miniszter arról tárgyal kínai és dél-koreai cégekkel, hogy további gyárak létesüljenek Magyarországon, rengeteg állami támogatást is biztosítanak számukra, Győrffy szerint „az egész folyamat veszteséges, még nem áll olyan szinten a technológia, hogy gazdaságilag nyereséges legyen az újrafeldolgozás”. Hozzátette, ha valamit nyer vele az ország, az az, hogy nem illegálisan teszik le a hulladékot, ami egyébként történik.

„Ha az elektromos autók piaca leáll, az akkumulátorgyártás is csökken, de ami fontosabb lenne, a környezetvédelmi szabályokat kellene szigorítani” – foglalta össze. Jelen állás szerint az adófizetők pénzének elpazarlását és környezetszennyezést lát benne.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Győrffy Dórával
2024.10.02., szerda 7:43
Riporter: Para-Kovács Imre