„Zajlik
A lényeg

Járatok maradhatnak ki a 3-as metrón, ha elhúzódik a háború

19/03/2022 17:48

| Szerző: Klubrádió/Népszava

A szomszédban zajló háború kihathat a budapesti metróközlekedésre is, értesült a Népszava, akiknek a BKV illetékesei elmondták, hogy akár a teljes szakasz leállítása is elkövetkezhet, ha a háború elhúzódik. Újabb érv, miért nem volt szerencsés az oroszokkal üzletelni a metrófelújításoknál.

Egyrészt gondot jelenthet az, hogy a főváros hiába követeli azt a 12,5 milliárd forintos kötbért, mely miatt az orosz Metrowagonmasht pereli a BKV. Ezt az összeget azért követeli a fővárosi közlekedési cég, mert úgy ítélték meg, hogy a korábbi metrótenderen felújítottként vásárolt szerelvények nem megfelelő minőségűek. Mint arra a Klubrádió közönsége is emlékezhet, még az előző fővárosi vezetés Oroszországból rendelt meg borsos áron nem modern, hanem használt metrószerelvényeket. Ezekről kiderült, hogy tíz éve álltak a gyártó raktáraiban, miután Taskent nem vette át őket minőségi kifogások miatt. Ezeket újította fel a Metrowagonmash, és adta el Budapestnek - de légkondicionálásra már nem futotta -, noha 15%-kal drágábban már vadonatúj, jobb minőségű  járművekhez is juthatott volna Magyarország, ha nem az orosz gyártóhoz ragaszkodtak volna.

A periratokat az orosz gyártó még csak át sem vette, és a tárgyalás így el sem tudott indulni.

 
3-as metró
Fotó: Balogh Zoltán / MTI
 

Ennél is nagyobb problémát jelenthet az alkatrészhiány. 30 napja nem kapott a BKV alkatrészeket a gyártótól, és az orosz szakemberek sem jöttek el. Márpedig a 3-as metróról kimondta egy független szakértők által 2020-ban lefolytatott vizsgálat, hogy új szerelvényekhez képest különösen nagy a karbantartási igénye van az az orosz járműveknek. 15%-os meghibásodási aránnyal működnek, és ahhoz, hogy biztonságosan lehessen üzemeltetni a 3-as metró vonalát, 84%-os járműkihasználtságra van szükség, azaz nagyon a határán billeg ennek a főváros.

Egyelőre még vannak alkatrészek, de ezeket nem raktározzák hosszú távra, mert az költséges, így csak pár hónapra biztosítottak az alkatrészek. Viszont az orosz gyártó hadiipari beszállító is, harci járművek alvázát is gyártja, melyeknek nagyobb prioritása lehet most a háború miatt. És az is egy politikai kérdés, hogy az ukrajnai háborút elítélő fővárosi önkormányzat cége maradhat-e üzleti kapcsolatban egy hadiipari beszállítóval.

Az alkatrészek tekintetében is kimondta a szakértői jelentés, hogy azok utánpótlásában az orosz gyártó monopolhelyzetben van, ami megint csak nem szerencsés Budapestnek. Korábban az elszálló árak miatt kellett aggódni, most amiatt is lehet, hogy egyáltalán kap-e a főváros járműelemeket.  A speciális orosz szabványok alapján legyártott alkatrészek egyéb beszerzési és szállítási lehetőségeit folyamatosan vizsgálják, és úgy látják, egy részük máshonnan is pótolható. A motort például a japán Hitachi gyártja, akiktől még olcsóbban is be lehetne szerezni, de más kopóalkatrészeknél még nincs ilyen alternatív beszerzési forrás. Ez azt is jelentheti, hogy akár ritkítani is kell majd a járatokat.