„Zajlik
A lényeg

Kitüntetések a káosz közepén: Ünnepség a közlekedési minisztériumban

21/09/2024 20:39

 | Szerkesztő: Pálinkás János

A magyar közlekedés jelenlegi állapotát tekintve meglepő időzítéssel tartottak kitüntetésátadó ünnepséget szombaton a Lázár János vezette Közlekedési és Építési Minisztériumban. Az esemény különös színezetet kapott azáltal, hogy maga a miniszter, aki látszólag közönyösen figyeli a MÁV jelenlegi válságát, nem vett részt rajta.

Csepreghy Nándor parlamenti államtitkár ünnepi beszédében hangzott el egy meglehetősen erőltetettnek tűnő kijelentés: "nincs szuverén ország jól szervezett közlekedés nélkül". Ez a mondat, bár látszólag kevés értelmet hordoz, jól illusztrálja a kormányzati kommunikáció jelenlegi irányát, amely szerint a szuverenitás témáját minden lehetséges kontextusba be kell építeni.

Csepreghy ezt követően a kitüntetetteket Széchenyi István örököseinek nevezte, kiemelve, hogy olyan szakembereket ünnepelnek, "akik nemcsak szívvel és lélekkel dolgoznak a magyar közlekedésben és a magyar közlekedésért, hanem ésszel is, szaktudással, felelősséggel, mérhető teljesítménnyel."

Az ünnepségen hat kitüntetést adtak át, amelyek közül kettőt MÁV-vezetők kaptak: Mosóczi László, a MÁV-START Zrt. és Volánbusz Zrt. vezérigazgatója, valamint Szabó Lajos, a MÁV Zrt. forgalmi szakértője. Egy harmadik díjazott, Bónis Mihály, a minisztérium vasúti jármű referense szintén kötődik a vasúthoz.

A díjazottak között szerepelt Székely Zoltán, a HungaroControl Zrt. osztályvezetője is, annak ellenére, hogy a cég a nyári európai légiközlekedési káosz egyik főszereplőjének számított. Továbbá elismerésben részesült Milukovics Gyöngyi, a Magyar Autóklub főtitkára és Czinki László, a Rail Cargo Hungária Zrt. Területi Üzemeltetési Központ-Nyugat vezetője.

Az ünnepség időzítése különösen ellentmondásosnak tűnik, tekintettel a magyar vasúti közlekedés jelenlegi állapotára. Ezek fényében a kitüntetések átadása és az ünnepség megtartása sokakban kelthet visszás érzéseket. A közlekedési szakma elismerése fontos, de a jelenlegi helyzetben talán időszerűbb lett volna a problémák megoldására koncentrálni és a válságkezelésre fordítani az erőforrásokat.

Az esemény rávilágít arra a látszólagos ellentmondásra, amely a kormányzati kommunikáció és a valós helyzet között feszül. Míg a hivatalos narratíva a sikerekről és a kiemelkedő teljesítményekről szól, addig az utazóközönség nap mint nap szembesül a közlekedési rendszer hiányosságaival és problémáival.