„Zajlik
A lényeg

Megoldhatták a fekete lyukak paradoxonát

17/03/2022 19:30

| Szerző: Klubrádió

Ötven éve alkotta meg a fekete lyukakkal kapcsolatos pardoxon-elméletét Stephen Hawking. Egy most publikált tanulmány ahelyett, hogy hibásnak mondaná ki az általános relativitáselméletet vagy a kvantummechanikát, a kettő közötti szakadék áthidalásával oldja meg azt, hogy mégis kijuthat információ a fekete lyukakból.

A fekete lyukakkal kapcsolatban két elmélet ütközik egymással. Míg Albert Einstein elmélete szerint a fekete lyuk gravitációja olyan erős, hogy onnan semmilyen információ nem tud kijutni, a kvantummechanika ennek szöges ellentétét állítja.

A brit Sussexi Egyetem tudósai Physical Review Letters című szaklapban megjelent új tanulmányban azt állítják, sikerült megoldaniuk a tudomány egyik legnagyobb paradoxonát, amit még Stephen Hawking azonosított és írt le először az 1970-es években. A szakemberek szerint a "kvantum haj" (quantum hair) névre keresztelt elmélet lehetővé teszi, hogy se a relativitáselmélet, se pedig a kvantummechanika ne sérüljön meg.

Xavier Calmet és munkatársai azonban egy olyan matematikai modellt fejlesztettek ki, ami szerintük feloldja ezt az ellentétet. Calmet munkatársaival együtt kimutatta, hogy az egykori csillag – ami fekete lyukká vált – alkotóelemei nyomot hagynak a fekete lyuk gravitációs mezőjében – írja a hvg.hu. A szakemberek szerint ez lehetővé teszi, hogy az információ, ami bekerült a fekete lyukba, távozzon is anélkül, hogy bármelyik elméletet megsértené.

A szakemberek azért kvantum haj névre keresztelték a tulajdonságot, mert a 2008-ban elhunyt amerikai elméleti fizikus, Archibald Wheeler szerint a fekete lyukak olyan entitások, amelyeknek van tömege, forgása és töltése, de nincs semmilyen más tulajdonsága – ha úgy tetszik, kopaszok.

A most publikált tanulmány ahelyett, hogy hibásnak mondaná ki az általános relativitáselméletet vagy a kvantummechanikát, a kettő közötti szakadék áthidalásával oldja meg a paradoxont. Ennek eredményeként arra jutottak, hogy az információ képes kikerülni a fekete lyukból anélkül, hogy a világegyetemet leíró két nagy elmélet valamelyikét is megsértené.

A szakemberek hangsúlyozták, hogy a mostani eredmény egyelőre nem jelenti azt, hogy közös nevezőre hozták volna az általános relativitáselméletet és a kvantummechanikát, ám ehhez jó kiindulópont lehet a paradoxon feloldása.