A meggyőzés kétségei
6/04/2024 07:30
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A fotografikus memóriától a vakuemlékezetig vezetett a Galaxis kalauz ezen a héten. Útközben a hatástalan reklámok túlsúlyáról, a tanulási stratégiák kialakításához szükséges önismeretről és az agyunk robotpilóta üzemmódjáról is beszélgettünk.
Vannak persze márkák, amelyek olyan beton biztosak, hogy ha a közönség éppen nem díjazza az új arculatot, még nem fog letenni vásárlási szándékáról. Ezzel a luxussal ugyanakkor kevés cég tud élni. A legtöbb esetben nagy gondot fordítanak a vizualitásra, például a majonéz sikerét befolyásolhatja, hogy mennyire látványos a flakon, amelyben árulják, milyen képi világgal rendelkezik a reklám, és a plakát, aminek az a feladata, hogy meghozza a kedvünket a majonézhez.
A vizualitás használatának fontosságát már Debreceni János mondta el a 269. epizódban. A reklámszakember szerint a marketing régóta fennálló és jelenleg is alkalmazott módszere hibásan működik. Hangsúlyozta, nincs receptje a jó reklámnak, vagyis a szakma valamennyire a sötétben tapogatózik, illetve a régi irányelveket követve a hagyományos marketing továbbra is hisz a sikerben. Debreceni kiemelte, hogy bizonyos újabb elméletek mentén már jó ideje változtatnia kellett volna a reklámszakmának a szokásain. Elsősorban azt kellene felismernie, hogy a leendő vásárló nem a legjobb termék megvételére törekszik, ahogy korábban hitték, hanem az elég jót akarja beszerezni.
Valamint szó volt arról is, hogy rendelkezünk egy saját márkapalettával, így ha nem tudjuk megvenni az előre eltervezett árut, akkor a „B” tervünk lép életbe. Ez a mechanizmus is a korábban említett elmélethez kapcsolódik, miszerint a rutin kérdésekben, feladatokban, az agyunk robotpilóta üzemmódba kapcsol, vagyis automatizálva működik.
A folytatásban még maradtunk a megjegyezhetőségnél, és a hozzá nagyon hasonló tanulásnál, valamint az ahhoz használatos mintáknál, jeleknél.
A Lantos Mihállyal eddig epizódokon keresztül folytatott, a héten véget ért beszélgetésben tovább vizsgáltuk az értelemszerinti tanuláshoz szükséges jegyzetelés jelentőségét olyan esetekben is, amelyekben a tanuló elsősorban ritmus, hangok segítségével tanul. A tanulás módszertani szakértő elmondta, a vizualitás akkor sem kizárható, mert egy színhez, egy képhez olyan sok emlék társul, hogy ez fogja biztosítani a tanulás sikerét.
Az élményalapú tanulást elemezte többek között, amelyet sok iskolában még mindig hiányolnak – elsősorban a diákok. Lantos kiemelte, egy kiadós neten szörföléssel, vagy egy a témához kapcsolódó filmmel több információhoz jut a tanuló, mint egy ingerszegény órán. Ezért is tartja fontosnak, hogy a tanulás és a tanítás a szó minden értelmében „színes” legyen.
A teljes adást meghallgathatják a cikk tetején elhelyezett lejátszóra kattintva. Címlapi kép: Flickr/cmcbrown
2024. április 3. szerda 15:00
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes