„Köszönjük
Mozgóképizmus

Liberalizmus a vászon – 49. epizód

8/09/2024 09:19

| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió

 | Szerkesztő: Wilk Valentin

A Hangosfilm – Mozgóképizmus legutóbbi adásában maradtunk az Egyesült Államokban, és összevetettük a társadalomból kivonulni vágyó hippi kultúrát a társadalmat megváltoztatni kívánó polgárjogi mozgalmakkal. Mindeközben a Hair elemzésének a végére értünk.

2024. szeptember 07. Hangosfilm - Mozgóképizmus (2024. szeptember 07., szombat 13:30)
25:36
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes

Milos Forman kultikus alkotásának pontosabb megértéséhez az előző adásokban Paár Ádám bevezette a hallgatókat a XX. század közepi Amerika mindennapjaiba. Kiderült, hogy a vietnámi háború már csak a harmadik harmada volt annak a folyamatnak, amely az általános változásokhoz vezetett.

A folytatásban a történész a Hair című musical kapcsán beszélt az 1960-as évek amerikai ifjúságának főbb nehézségeiről, és az akkori társadalmi rend átalakulására adott válaszairól.

2024. szeptember 07. Hangosfilm - Mozgóképizmus (2024. szeptember 07., szombat 13:30)
25:36
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes

Megtudtuk tőle azt is, hogy a magukat hippinek valló, behívójukat elégető fiatalok az amerikai elnökre, Lyndon B. Johnsonra vetítették minden haragjukat, hiszen egyszerűbb olyat gyűlölni, akinek arca van, egyedül van, és szimbolizál valamit. Teljesen mindegy, hogy a döntéshozás nem egyszemélyes munka. Ahogy az is lényegtelenné vált ekkorra, hogy Johnson milyen szociális intézkedéseket hozott korábban, tudni lehetett, hogy a kormányzását beárnyékolja majd a vietnámi háborúban való részvétel.

A Hair című musical fikciós történet, a benne ábrázolt fiatalok sem léteznek. Mondjuk ilyen néven. Valójában persze minden figura arra szolgál, hogy rámutasson egy korabeli jelenségre. Paár Ádám, a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársa a 49. részben az eddig elemzett amerikai légkör összegzéseként a filmről beszélt.

Korábban még nem volt rá példa, de ez alkalommal ütköztettük a véleményünket a történésszel. Nézőpont kérdése, hogy Forman mennyiben érzett együtt ezekkel a fiatalokkal, és mennyiben ítélte el őket az életmódjuk miatt, de az biztos, hogy törekedett az objektív ábrázolásukra.

Paár Ádám azt is hozzátette, hiába ízig-vérig amerikai a történet – konkrét történetből fakadóan – a rendező igencsak tudott párhuzamokat levonni az általa elhagyott Csehszlovákia, és az akkori Egyesült Államok korlátozó jellege között.

Az adást a cikk elején a lejátszóra kattintva hallgathatják meg!

Hangosfilm – Mozgóképizmus
2024. szeptember 14., szombat 13:30
szerkesztő/Műsorvezető: Timár Ágnes