Szociális érzékenység, mint politikai eszme – 63. epizód
29/12/2024 19:46
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A Mozgóképizmus legutóbbi adásában tovább kutattuk Európa szerte a szociális alapú politizálás gyökereit. Az előző héten már eljutottunk a 19. századi Franciaországba, és vizsgálatunk tárgyát A nyomorultak című alkotáson keresztül kezdtük elemezni. Innen folytattuk most, de még egy újabb országba is ellátogattunk, ahova természetesen illusztrációs filmet is vittünk magunkkal.
A Méltányosság Politikaelemező Központ munkatársa a 63. epizódban A nyomorultak című alkotást felhasználva lezárta az eszme franciaországi megjelenésének elemzését. Továbbá a korszak történelmi hátterét is összefoglalta. Lajos Fülöp uralkodásáig, a második köztársaságig vezette a hallgatókat. Rámutatott a korszak egyik fontos nemzetközi jelenségére, az egységes nemzetállamok megvalósítási tervére, amely nem csupán morális kérdéseket vetett fel, de hamar kiderült, hogy tisztán politikailag sincs esély arra, hogy az éppen konzervatív korszakát élő Franciaország beszálljon a kezdeményezésbe, és segítséget nyújtson egy egységes Németország, vagy Olaszország létrejöttében.
Paár Ádám ezek után tovább kalauzolta a hallgatókat, és a Wagner című mini-sorozatot, annak címszereplőjét, valamint a történetben megjelenő szociális gondolkodást mutatta be.
A megosztó megítélésű zeneszerző szakmai életére fókuszáló sorozat kapcsán a történész beszélt Wagner anarchista fiatalkoráról, a Bakunyinnal és Marx-szal szövődött barátságáról, és jellemének átalakulásáról, amely hatására Nietzsche, a zeneszerző rajongójából annak legnagyobb kritikusává vált.
Marx és Wagner eredetileg baloldali nézeteiről és mindkettejük antiszemita érzetének lehetséges gyökereiről is beszélt Paár Ádám.
Az adást a cikk elején a lejátszóra katintva hallgathatja meg!
2024. december 28., szombat 13:30
Műsorvezető: Timár Ágnes