Művészet és idő
19/10/2024 06:17
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A lefokozott alkotásoktól a mesterséges intelligencia művészi szándékáig vezetett a Galaxis kalauz ezen a héten. Útközben megvizsgáltuk a kérdést, hogy szükség van-e rendezőre és íróra egy színpadi mű megteremtéséhez.
Martos Gábor, művészeti író az előző adásban a „Mi számít művészetnek?” örök kérdésre adott választ. Hangsúlyozta, nem attól válik valami művészeti alkotássá, hogy minél tovább fennmarad. De tény, hogy a fennmaradás, illetve az erről való tudás szükséges ahhoz, hogy egyáltalán bárminek is nevezhessük.
Az idő, e szerint a fő ellensége a művészetnek. De nem csupán az enyészetet támogató hozzáállása miatt haragudhatunk rá, hanem azért is, mert lehetőséget teremt, hogy egyes folyamatok a köveken kívül, az ízlésünket is átformálják.
Más szóval egyetlen műalkotás sincs biztonságban… tőlünk.
A 295. epizódban Martos Gábor ezzel arra világított rá, hogy nem csupán be tud kerülni a múzeumba egy korábban el nem ismert alkotás, hanem ugyanígy ki is kerülhet onnan. Mert bár egy műtárgy értékét nem lehet mérni, az aukciókon szerinte az árból, amennyiért elkel, lehet következtetni az aktuális értékére. A hangsúly pedig az aktuálison van. A művészetet mindig jelen időben kell vizsgálni, hiszen nincs egy egzakt tudás, aminek a segítségével meghatározható lenne a mindenkori szépség.
Vagyis a művészetnek meg kell küzdenie azzal az idővel, amely garantálja a pusztulást. Azzal az idővel, amely megváltoztatja az ízlést. És persze azzal az idővel, amely biztosítja a technológiafejlesztésnek, hogy az kitermelhesse akár a művész vetélytársát is.
A mesterséges intelligenciát sokan már most átkozzák, esetleg félnek is tőle. Egyelőre persze azt látjuk, hogy a művészet megmagyarázhatatlan csodájára nem jelent veszélyt. Azonban tudva, hogy fejleszti magát, nem lehet felmérni, ez mikor és hogyan történik meg. Addig is ki lehet használni a tudását. A Budapesti Anarchista Színház pontosan ezt tette néhány éve. MI segítségével írtak egy színdarabot. Ifj. Sebő Ferenc, a társulat vezetője elmondta, hogy ez nem volt olyan könnyű akkoriban. Ma már tudja, hogy az ember egyelőre gyorsabban és jobban képes ezt a feladatot ellátni.
Sebő Ferenc éppen csak bemutatta a Menekülés Godot elől című darabot, amelynek elkészültéről, fogadtatásáról, illetve általában az Anarchista Színház működéséről a következő adásban mesél majd.
Az adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2024. október 16., szerda 15:00
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes